Film



„Silcencio”: medytujący podmiot w filmach Davida Lyncha

Gnając przez pogrążoną w mroku autostradę, łatwo można się zapomnieć i zostać bohaterem filmu. Następnie zmagając się z przeciwnościami losu i unikając tarapatów świata przedstawionego, przez nieuwagę stać się jego więźniem. David Lynch to reżyser, który odnalazł sposób, by zwrócić bohaterowi wolność. David Lynch uprawia (...)

10. KRAKOW SUMMER ANIMATION DAYS

10. Krakow Summer Animation Days (26 – 29 lipca 2018) to wydarzenie plenerowe realizowane przez Fundację Promocji Kultury Artystycznej, Filmowej i Audiowizualnej ETIUDA&ANIMA we współpracy z Krakowskim Biurem Festiwalowym. W trakcie czterech wieczorów na Małym Rynku w Krakowie zostaną zaprezentowane filmy animowane m. in. z Norwegii, Kanady, Australii, (...)

Kairos i jedno ujęcie w przestrzeni filmu Victoria

Niełatwo w ostatnich latach wskazać na film przesycony większą wyobraźnią przestrzenną i kinetyczną energią zawartą w formie jednego ujęcia, niżeli Victoria w reżyserii Sebastiana Schippera. Obraz ten okazał się objawieniem Berlinale 2015, gdzie zdobył niemałą aprobatę nie tylko dlatego, że rozgrywał się w lokalnej scenerii Berlina, lecz (...)

Jedyny Żyd, który żył jak Pan. Rozmowa z Olgą Tokarczuk, Pawłem Maciejką oraz Adrianem Pankiem

Jakub Frank jest postacią historyczną, która wciąż inspiruje naukowców, historyków, pisarzy i reżyserów. W tak zwanej sprawie Jakuba Franka nadal jednak pozostaje wiele pytań i kwestii, do których warto wracać i które warto badać. Z Olgą Tokarczuk – autorką Ksiąg Jakubowych, Pawłem Maciejką – autorem (...)

Tajemnica: „Wieża. Jasny dzień”

Zaczyna się jak w horrorze lub filmie Michaela Hanekego. Kamera unosi się nad samochodem, sunącym po zapomnianej drodze. Po obu stronach asfaltu najpierw szare wieżowce, potem gęsty las. Z kinowych głośników zamiast warkotu silnika czy śpiewu ptaków, bije agresywna kakofonia. Pierwsze ujęcie – jak na film, (...)

“Niemiłość”. Studium rozpadu i pustki według Andrieja Zwiagincewa

Dzisiejsze kino rosyjskie wykorzystuje szeroki wachlarz środków wyrazu, w dość swoisty sposób poszukując swojej tożsamości. Na tym tle spojrzenie Andrieja Zwiagincewa pozostaje nader klasyczne. Już nie po raz pierwszy twórca opowiada o tragedii, często jednak niejednoznacznej i owianej tajemnicą. W swoim najnowszym filmie, Niemiłość (2017), Andriej (...)

Oscar jest biały czy czarny. A może jest kobietą?

Gdy przez ostatnie miesiące Hollywood żyło świadectwami dotyczącymi molestowania i kontrowersjami wokół znanych nazwisk, wśród których na pierwszy plan wysuwają się przede wszystkim Harvey Weinstein i Kevin Spacey, a akcje #metoo i #timesup wydawały się ogarnąć już cały świat, wszystko wskazywało na to, że Oscary – wydarzenie (...)

Żywy skansen – „Macierzyństwo”

Choć w Macierzyństwie (Dede) wojna nie pojawia się na ekranie bezpośrednio, wciąż rozdaje karty zza kulis. Odmierza rytm i wyznacza role. Młodzi mężczyźni wracają z frontu i szykują się na wesele, bo po czasie śmierci nadchodzi czas życia. Wojna obrazuje także układ sił – po stronie (...)

Her-story. „Opowieść podręcznej”

Tęskniłyśmy za przyszłością. Margaret Atwood, Opowieść podręcznej   Serial Opowieść podręcznej na podstawie książki Margaret Atwood ukazał się w momencie, kiedy wolność i niezależność kobiet w  zachodnich społeczeństwach (znów) zostały zagrożone. Po raz kolejny uświadamiamy sobie, że dotychczasowe przywileje kobiet, a przede wszystkim ich prawo do samostanowienia, nie (...)

„Stranger Things” a myślenie magiczne

Trudno jest uchwycić moment, w którym doszło do prawdziwej eskalacji zainteresowania praktykami magicznymi w świecie kultury zachodniej. Nie ulega jednak wątpliwości, że magia jako temat dzieł sztuki nigdy nie przestała być atrakcyjna. W kulturze Zachodu możemy wyodrębnić kilka obszarów, w których znajduje się miejsce dla szeroko (...)

Miasto, czas, transformacja. Wywiad z Laurence Bonvin, szwajcarską fotografką i reżyserką filmów dokumentalnych.

  Tomasz Gregorczyk: Swoje trzy dotychczasowe filmy nakręciłaś w Las Vegas, Kapsztadzie i Abidżanie. Dodajmy do tego projekty fotograficzne w Kairze, Stambule i kilku innych podobnych miastach. Bez wątpienia coś pociąga cię w takich odległych miejscach – choć trzeba zaznaczyć, że nie interesuje cię tania egzotyka. Czy (...)

Naturalne afekty, naturalne emocje. O ekologii i uczuciach w „Okji” Joon-ho Bonga i „Pokocie” Agnieszki Holland

Ekokrytyka, a także rozważania nad emocjami i afektami wywoływanymi przez obrazy filmowe są zagadnieniami, które powoli wchodzą do repertuaru zainteresowań rodzimego filmoznawstwa. W artykule przyjrzę się temu, w jaki sposób twórcy Pokotu i Okji, filmów z różnych obszarów kulturowych, wykorzystują obrazy środowiska naturalnego w celu wywołania odpowiednich afektów i emocji, a co za tym (...)