Film



Nigdy nie będzie takiego lata

Podobno najwięcej przestępstw zdarza się latem. Zdaje się, że intensywne nasłonecznienie i wysoka temperatura sprawiają, że ludzie stają się bardziej skłonni do agresji. Noc z 8 na 9 sierpnia zakończyła się tragicznie dla wschodzącej gwiazdy Hollywood – charyzmatycznej Sharon Tate. Aktorka i żona znanego reżysera, będąca wówczas w dziewiątym miesiącu (...)

Judy Garland i Fred Astaire – między kobiecością a męskością. Burzenie stereotypów płciowych w Wielkanocnej paradzie Charlesa Waltersa

Po zakończeniu II wojny światowej wizerunek kobiety w amerykańskim kinie oscylował między kuszącą i niebezpieczną femme fatale jaką uosabiały Rita Hayworth, Ava Gardner czy Lauren Bacall, a przemiłymi dziewczynami z sąsiedztwa o ciepłych głosach Alice Faye czy Deanny Durbin, które potrafiły zmienić życie wykolejonego bohatera na lepsze. Niezależnie od tego (...)

HER-​STORY Opowieść podręcznej

Tęskniłyśmy za przyszłością. Margaret Atwood, Opowieść podręcznej Serial Opowieść podręcznej na podstawie książki Margaret Atwood ukazał się w momencie, kiedy wolność i niezależność kobiet w zachodnich społeczeństwach (znów) zostały zagrożone. Po raz kolejny uświadamiamy sobie, że dotychczasowe przywileje kobiet, a przede wszystkim ich prawo do samostanowienia, nie są raz na zawsze (...)

Jak w kalejdoskopie. Duchowość psychodeliczna w kinie współczesnym

W dobie coraz popularniejszych imprez muzyki transowej, pojawiają się opinie, że czeka nas kolejna rewolucja psychodeliczna. Choć przewidywania te wydają się dość przesadzone, wyraźnie widać znaczne zainteresowanie duchowością okołonarkotykową. Możemy to dostrzec we współczesnych filmach, które chętnie sięgają po ten temat. Czy zatem mamy do czynienia z kinem (...)

Gabinet osobliwości Wesa Andersona

Pierwszy obraz, jaki przyciąga wzrok w półmroku, to Kolekcja dzieł sztuki i osobliwości — datowanena początek XVII wieku dzieło flamandzkiego malarza Fransa Franckena Młodszego. Kolekcja, którą przedstawia, jest nietypowa i bardzo eklektyczna. Na szarobłękitnej ścianie wiszą zarówno obrazy o tematyce biblijnej, jak i pejzaże, a także martwe (...)

Filmowa wyspa Sardynia

Choć kino sardyńskie jest niezwykle wyrafinowane, zarówno pod względem tematyki, jak i formy, to w porównaniu do kontynentalnego kina włoskiego i innych kinematografii europejskich ma zgoła odmienną tradycję, która przeplata się z polityką i historią społeczności wyspy. Naokoło lasy drżały przy dźwięcznym pomruku. Pasterze, rozsiadając się ponownie na ziemi w celu (...)

Silcencio”: medytujący podmiot w filmach Davida Lyncha

Gnając przez pogrążoną w mroku autostradę, łatwo można się zapomnieć i zostać bohaterem filmu. Następnie zmagając się z przeciwnościami losu i unikając tarapatów świata przedstawionego, przez nieuwagę stać się jego więźniem. David Lynch to reżyser, który odnalazł sposób, by zwrócić bohaterowi wolność. David Lynch uprawia transcendentalną medytację. Pierwszy raz (...)

10. KRAKOW SUMMER ANIMATION DAYS

10. Krakow Summer Animation Days (26 — 29 lipca 2018) to wydarzenie plenerowe realizowane przez Fundację Promocji Kultury Artystycznej, Filmowej i Audiowizualnej ETIUDA&ANIMA we współpracy z Krakowskim Biurem Festiwalowym. W trakcie czterech wieczorów na Małym Rynku w Krakowie zostaną zaprezentowane filmy animowane m. in. z Norwegii, Kanady, Australii, Izraela, (...)

Kairos i jedno ujęcie w przestrzeni filmu Victoria

(...)

Jedyny Żyd, który żył jak Pan. Rozmowa z Olgą Tokarczuk, Pawłem Maciejką oraz Adrianem Pankiem

Jakub Frank jest postacią historyczną, która wciąż inspiruje naukowców, historyków, pisarzy i reżyserów. W tak zwanej sprawie Jakuba Franka nadal jednak pozostaje wiele pytań i kwestii, do których warto wracać i które warto badać. Z Olgą Tokarczuk – autorką Ksiąg Jakubowych, Pawłem Maciejką – autorem Wieloplemiennego tłumu, (...)

Tajemnica: „Wieża. Jasny dzień”

Zaczyna się jak w horrorze lub filmie Michaela Hanekego. Kamera unosi się nad samochodem, sunącym po zapomnianej drodze. Po obu stronach asfaltu najpierw szare wieżowce, potem gęsty las. Z kinowych głośników zamiast warkotu silnika czy śpiewu ptaków, bije agresywna kakofonia. Pierwsze ujęcie – jak na film, któremu gro (...)

Niemiłość”. Studium rozpadu i pustki według Andrieja Zwiagincewa

Dzisiejsze kino rosyjskie wykorzystuje szeroki wachlarz środków wyrazu, w dość swoisty sposób poszukując swojej tożsamości. Na tym tle spojrzenie Andrieja Zwiagincewa pozostaje nader klasyczne. Już nie po raz pierwszy twórca opowiada o tragedii, często jednak niejednoznacznej i owianej tajemnicą. W swoim najnowszym filmie, Niemiłość (2017), Andriej Zwiagincew (...)