Film



Jak polskie kino przegrywa walkę z talibami?

W Służbach specjalnych Patryka Vegi temat polskiego kontyngentu w Afganistanie stanowi jedynie wątek marginalny. Ten mały epizod jest jednak wart odnotowania. Zmienia bowiem optykę spojrzenia na nasze zaangażowanie w interwencję na Bliskim Wschodzie, czym może na nowo wywołać dyskusję o jego słuszności. Dlaczego podobne polemiki boją (...)

Zarażony śmiercią. Kreacje Adama Pawlikowskiego

(...)

Na froncie telewizyjnym. „Zawód: Amerykanin”

Peruki i dźwięki hitów Petera Gabriela, a także obrazki przedstawiające sielskie życie na przedmieściach Waszyngtonu stanowią paradoksalną zapowiedź jednego z ciekawszych seriali opowiadających o współczesnym obliczu wojny. Zawód: Amerykanin (The Americans, 2013-), umieszczony w dekoracjach początku amerykańskich lat 80., może wprawić w konsternację, ponieważ nie (...)

Wielkie filmy, wielkie plakaty. Wystawa plakatów do filmów Romana Polańskiego

Sztuka plakatu filmowego nie jest może doceniana tak, jak na to zasługuje, ale latem tego roku możemy oglądać w Krakowie imponującą wystawę jej poświęconą. W Pałacu Sztuki przy placu Szczepańskim 23 lipca otwarto ekspozycję, która gromadzi wszystkie plakaty do filmów Romana Polańskiego – to około 500 (...)

Emancypacja dźwięków – warsztat Jeana-Luca Godarda

W okresie Nowej Fali warsztat filmowego dźwięku przeżywał być może swój najlepszy okres, płodny w eksperymenty, które zmieniły dźwiękowy pejzaż kina na kolejne lata. „Swingujące lata 60.” to czas rewolucji politycznych, obyczajowych i technologicznych. W kinie zachodnioeuropejskim – a zwłaszcza francuskim – historycy tego okresu chcą widzieć (...)

Perełki Off Camery – osobisty przewodnik

Pierwsza połowa maja w Krakowie upłynęła pod znakiem festiwalu PKO Off Camera. Festiwal jak zwykle skutecznie zaznaczył swoją obecność, promując się wyraziście w przestrzeni miejskiej i zapraszając dziesiątki sławnych gości. W ich cieniu czasem łatwo zapomnieć, że tym, co powinno przyciągać najwięcej naszej uwagi – są (...)
"Człowiek z marmuru", reż. Andrzej Wajda

Człowiek w kufajce. Praca i robotnik w polskiej komedii czasów PRL-u

Wiodąca rola przodowników pracy jest jednym z mitów założycielskich Polski Ludowej. To właśnie masy pracujące miast i wsi dźwigały ekonomiczny ciężar utrzymania systemu socjalistycznego. Wysiłek ten miał wówczas także propagandową wagę – na idealistycznych sloganach w rodzaju „ludzie pracy gospodarzami PRL-u” budowano wizję proletariackiego państwa (...)
"Toy Story", reż. John Lasseter

Dubbing w Polsce, czyli dlaczego Will Smith nie mówi polskim głosem?

W dziedzinie tłumaczeń audiowizualnych można wyróżnić trzy główne sposoby adaptacji obcojęzycznych produkcji na potrzeby rodzimego rynku. Dla każdego Polaka, który choć raz w życiu oglądał telewizję, najbardziej rozpoznawalnym stylem tłumaczenia jest wersja lektorska lub tak zwany voice-over. Lektor, bo niemalże w każdym wypadku (...)
"Persepolis", reż. Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud

Nie tylko superbohaterowie. Filmowe adaptacje powieści graficznych

(...)
"Koń turyński", reż. Bela Tarr

Slow cinema – współczesne oblicze filmowego minimalizmu

„Gdy wystarczą jedne skrzypce, nie używać dwóch” – Antonio Vivaldi Minimalistyczny, kontemplacyjny, elitarystyczny i celowo nieangażujący – taki wizerunek kina artystycznego wyłania się z lektury najważniejszych dokonań sztuki filmowej ostatnich lat. Oczywiście nie obejmuje on wszystkich dzieł powstających poza głównym nurtem, ale znaczącą (...)
"Pewnego razu na Dzikim Zachodzie", reż. Sergio Leone

Jak nudzą się kowboje

Sekwencja otwierająca Dawno temu na Dzikim Zachodzie trwa piętnaście minut, co stanowi niemal 10% długości całego filmu. Zawiera przy tym jedynie dwanaście linijek dialogu. W 1965 roku skończył się w w Stanach Zjednoczonych western. Nie było to oczywiście tak proste i oczywiste, jak w słynnym występie (...)
Marilyn Monroe w filmie "Pół żartem, pół serio", reż. B. Wilder, 1959

Blondwłosa kotka na gorącym blaszanym dachu. Kostiumy Marilyn Monroe

(...)