Muzyka



Geniusz odpoznany?

O Juliuszu Zarębskim oraz pomnikowej edycji fonograficznej jego dzieł fortepianowych z Piotrem Sałajczykiem rozmawia Andrzej Dorobek.   Andrzej Dorobek: Czy byłoby zasadnym zaliczyć Juliusza Zarębskiego, autora arcydzieła kameralistyki światowej w postaci Kwintetu fortepianowego g-moll op. 34, do grupy kompozytorów rodzimych, którzy – jak Feliks (...)

Traumy, oszustwa i rozczarowania – czyli jałowe rozważania wokół książki „Idle Days In Patagonia” W.H. Hudsona

Dwa paskudne wypadki, jakim uległ William Hudson już na początku swojej wielkiej wyprawy do Patagonii, sprawiły, że nie tylko był zmuszony całkowicie zmienić swoje plany, ale i poddać się działaniu siły wyższej, której źródło tkwiło w nim samym, a bodźce zewnętrzne jedynie prowokowały ją do eksternalizacji. Owa (...)

Splot tradycji z nowoczesnością

Płyta Interferences, wydana przez wytwórnię DUX, stanowi dokumentację wykonawczych i kompozytorskich osiągnięć (z lat 2004-2016) Jerzego Mądrawskiego – jednego z czołowych polskich akordeonistów, prowadzącego ożywioną działalność artystyczną i pedagogiczną. Wśród instrumentalistów, którzy podjęli się realizacji siedmiu dzieł na różne składy kameralne – poza samym (...)

Drugie życie melodramatu

Album Melodramas, który ukazał się nakładem wytwórni DUX w 2017 roku, to interesująca propozycja dla miłośników nietuzinkowych związków słowa i muzyki. Na zawartość wydawnictwa – jak nietrudno się domyślić – składają się melodramaty, a więc wywodzące się z XVIII wieku utwory stanowiące połączenie mowy i towarzyszącej (...)

Opera jako ćwiczenie duchowe

Duchowa treść dzieła sztuki Filozofowie muzyki od wieków spierają się o to, co dokładnie jest treścią muzyki. Teorie powstają i giną, a tymczasem sztuka dźwięku wciąż dogłębnie dociera do ludzi różnej wrażliwości. XIX-wieczny dyskurs o muzyce zdominowała dychotomia muzyki programowej (odnoszącej się do pozamuzycznych treści) i absolutnej – (...)

W prostocie siła: The Necks

Pierwsza w tym roku odsłona cyklu „Something Must Breakˮ  koordynowanego przez Artura Rojka i Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie projektu umożliwiającego przybliżenie polskim odbiorcom twórczości artystów spoza głównego nurtu  miała unikatowy charakter. Na scenie MOS-u 22 marca 2018 roku zaprezentowało się trio (...)

„Moje myśli nie są mną”. Rozmowa z dr Julią Kaleńską‑Rodzaj

O emocjach muzyków w sytuacji występu publicznego  z dr Julią Kaleńską-Rodzaj, założycielką  krakowskiego ośrodka doradztwa dla artystów KODA, rozmawia Tomasz Gregorczyk.   Jak zazwyczaj definiuje swój problem muzyk, który do ciebie przychodzi? Bo rozumiem, że skoro przyszedł, to czuje, że coś jest nie tak. Zwykle mówi o braku (...)

Na czyich koncertach bawią się Japończycy, czyli jak performuje technologia

Japońska myśl techniczna nie ma sobie równych. Bardzo dobrze rozwinięta nauka i przemysł skutkują powstawaniem coraz bardziej zadziwiających pomysłów i projektów. Jednym z nich jest Hatsune Miku, wirtualna wokalistka – wytwór japońskiej kultury, nauki i techniki. Skąd się wzięła? Hatsune Miku to wirtualna piosenkarka powstała (...)

Akustyka dyktatury ekstrawertyzmu – czy introwertyczna osobowość to już wskazanie do terapii i leczenia w świecie hałasu?  

Imperatyw kategoryczny Kanta dziś – w świetle słów, konstrukcji składniowych, które zaraz wygeneruje mój umysł, które potem udokumentują i utrwalą moje dłonie, żeby w sposób niedoskonały wyrazić myśli, będące czymś więcej, niż pozwala im na to język, hermetyczny, a jednak stwarzający najbardziej uniwersalną możliwość transmisji (...)

Miasto, czas, transformacja. Wywiad z Laurence Bonvin, szwajcarską fotografką i reżyserką filmów dokumentalnych.

  Tomasz Gregorczyk: Swoje trzy dotychczasowe filmy nakręciłaś w Las Vegas, Kapsztadzie i Abidżanie. Dodajmy do tego projekty fotograficzne w Kairze, Stambule i kilku innych podobnych miastach. Bez wątpienia coś pociąga cię w takich odległych miejscach – choć trzeba zaznaczyć, że nie interesuje cię tania egzotyka. Czy (...)

Zagadnienia generowania i ekspresji afektu w tradycyjnym śpiewie ludowym

Tradycyjny śpiew ludowy stanowi z jednej strony metodę autoekspresji, angażującą emocje i ciało, z drugiej zaś uruchamia symboliczne konteksty kultury,  którą jest integralnie związany. Niniejszy szkic powstał na bazie obserwacji funkcjonowania wokalnego folkloru muzycznego tradycji środkowo- i wschodnioeuropejskich w praktyce wykonawców miejskich: kontynuatorów wiejskich tradycji, amatorów (...)

Manifest życia. Rozmowa z niemieckim reżyserem Nicolasem Humbertem

Dźwięki są bardzo ważnym elementem twoich filmów. Nie mam tu na myśli tylko muzyki – co przykład w przypadku Step Across the Border, którego bohaterem jest angielski gitarzysta Fred Frith, jest dość oczywiste – ale też dźwięki otoczenia i ludzkich aktywności. Zastanawiam się, (...)