Muzyka



Manifest życia. Rozmowa z niemieckim reżyserem Nicolasem Humbertem

Dźwięki są bardzo ważnym elementem twoich filmów. Nie mam tu na myśli tylko muzyki – co przykład w przypadku Step Across the Border, którego bohaterem jest angielski gitarzysta Fred Frith, jest dość oczywiste – ale też dźwięki otoczenia i ludzkich aktywności. Zastanawiam się, (...)

W trzygłosie (po krakowsku)

W programach – cieszącego się dużym zainteresowaniem zarówno wśród krakowian, jak i przybyszów spoza Stołecznego Królewskiego Miasta – Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowieˮ od wielu lat ważne miejsce zajmuje muzyka kameralna. Dzieła przeznaczone na niewielką obsadę, w wykonaniu czy to młodych artystów, będących u progu kariery, czy to doświadczonych (...)

Zwierciadło i dłuto. O tegorocznej edycji Sacrum Profanum rozmawiamy z Krzysztofem Pietraszewskim, kuratorem festiwalu

Tomasz Gregorczyk: Ubiegłoroczna edycja Sacrum Profanum była pierwszą pod twoją wodzą. Miałeś okazję wiele rzeczy sprawdzić, przetestować, zaeksperymentować – i wyciągnąć wnioski. Czego się dowiedziałeś? Krzysztof Pietraszewski: Rzeczywiście traktowałem tamtą edycję jak pewien poligon doświadczalny. Program był bardzo różnorodny i mogłem się (...)

Mykietyna „gra na czasˮ

Tegoroczna odsłona Festiwalu Muzyki Polskiej dostarczyła dość rzadkiej na terenie Krakowa możliwości obcowania na żywo z dziełami jednego z najciekawszych i bardziej rozpoznawalnych poza granicami kraju współczesnych twórców – Pawła Mykietyna. Jego zróżnicowany dorobek – wystarczy wspomnieć szeroko zakrojoną działalność kompozytora na polu muzyki teatralnej i filmowej (...)

Słuchając świata. Rozmowa z prof. Anną Czekanowską-Kuklińską

Dzieciństwo   Pamięta pani swój pierwszy kontakt z muzyką tradycyjną?   To dziwne, bo ja miałam ze wsią do czynienia od dzieciństwa. Moje najdawniejsze wspomnienia łączą się z Podolem, gdzie się wychowywałam w majątku znajomych. To był kontekst nieco, powiedziałabym, ziemiański. To była oczywiście wieś ukraińska. Wtedy nie (...)

Słuchać inaczej – o tym, „jak nasze niedoskonałości pokazują nam dokładnie, co powinniśmy robić”

Teoria krytyczna niepełnosprawności dla opornych W przedmowie do najnowszej edycji klasycznego dla krytycznych nauk o niepełnosprawności (ang. critical disability studies) Extraordinary bodies. Figuring physical disability in American culture and literature Rosemarie Garland-Thomson komentuje po 20 latach od premiery książki: „Większość osób nie wie, jak o tym (...)

17,94 (plus wysyłka) za zdanie o Adele

„Miłość w czasach krematoriów”. Slogan na tylnej okładce jest wyboldowany, nie da się go przeoczyć. Tego samego rozmiaru i kroju czcionki użyto do zapisania tytułu na grzbiecie książki. Takim hasłem wydawca reklamował polski przekład Strefy interesów Martina Amisa. Romans jest w prozie Anglika wątkiem pobocznym, ale czytelnikom (...)

Wojowanie i jego artystyczne artykulacje w czasach rewolucji hipisowskiej w USA i Wielkiej Brytanii

Zważywszy na fakt, że ideologia pokolenia hipisowskiego lat 60. – które, jak zobaczymy później, można też z powodzeniem określić jako „psychodeliczne” – kojarzy się na ogół z hasłem „miłości i pokoju”, można się wstępnie zastanawiać, na jakiej zasadzie pojęcie „wojowania” pasowałoby do tego idyllicznego kontekstu. Wszelako, przy głębszej (...)

Room Eivør Pálsdóttir jako projekt intertekstualny

  Jedna z ostatnich płyt pochodzącej z Wysp Owczych wokalistki Eivør Pálsdóttir to niemalże projekt intertekstualny. Używając tego pojęcia w odniesieniu do wydanego na przełomie 2012 i 2013 roku albumu Room, nie mam na myśli jego słownikowego znaczenia, wykorzystywanego w odniesieniu do tekstów powstałych głównie w drugiej połowie XX wieku. (...)

Słuchanie lasu. Field recording jako praktyka magiczna?

I. Szczury w murach i ukryta cykada   Bohater opowiadania H.P. Lovecrafta Szczury w murach – postawiony w dość typowej dla dzieł tego pisarza sytuacji zmagania się z „przeklętym dziedzictwem” w postaci „starożytnego zamczyska” – jest dręczony przez powracające natrętnie doświadczenia akustyczne: „mdlący dźwięk: plugawy, śliski (...)

Stąpając po niepewnym gruncie – improwizacja w muzyce współczesnej

„No zagraj coś…” – kto kiedykolwiek uczył się gry na instrumencie, dobrze zna tę prośbę. Wśród uczniów szkół muzycznych, choć również wśród starszych wykonawców, zwykle w takim momencie pojawia się ogromne skrępowanie – no bo co właściwie zagrać? Utwór, nad którym właśnie pracują, (...)

Być improwizatorem, czyli o braku kontroli

Improwizacja jako metoda działania jest znana ludzkości od zarania dziejów. W zasadzie w pewnych, najczęściej niespodziewanych okolicznościach, wszyscy improwizujemy. Każdemu przecież się zdarzyło działać bez przygotowania, gdy sytuacja nagle wymagała naszej aktywności, i każdy ma za sobą doświadczenie robienia czegoś bez wcześniejszego przygotowania. Ale czy jest (...)