Muzyka



Muzyka niewinności

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu Sacrum Profanum koncerty z udziałem Mike’a Pattona – artysty kojarzonego m.in. z takimi legendarnymi formacjami, jak Faith No More, Mr. Bungle czy Fantômas – cieszyły się bodaj największym zainteresowaniem publiczności. Nie ulega wątpliwości, że to w głównej mierze postać charyzmatycznego (...)

Głos, Północ i tajemnica. O wydawnictwach oficyny DUX

Pieśń życia  real life song: Joanna Freszel. DUX 1239     Płyta Joanny Freszel, uhonorowana niedawno przez francuską Académie du Disque Lyrique nagrodą Złoty Orfeusz 2016 za najlepszą interpretację i wykonanie muzyki współczesnej, to niezwykle interesująca propozycja dla wielbicieli brzmieniowych eksperymentów. (...)

Krakowskie prawykonanie zorkiestrowanej wersji Mszy F-dur Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego

W dniu 22 października 2015 roku w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach odbyło się prawykonanie Mszy F-dur Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego w nowej, bo uzupełnionej o partię orkiestry, szacie dźwiękowej. Jej autorami są: Maciej Jabłoński, kompozytor, doktor habilitowany Akademii Muzycznej w Krakowie, doskonały znawca muzyki (...)

Dźwięki drugie

Nasi i tamci W ostatnich latach co najmniej kilka polskich czasopism akademickich i popularnonaukowych poświęciło numer muzyce bądź dźwiękowi. Do tego grona dołączyły niedawno „Teksty Drugie”, które nie raz wytyczały kierunek rozwoju krajowej humanistyki. Z uwagi na status pisma samo wydanie audiocentrycznego numeru „T2” można czytać (...)

W Połowie Drogi: z Izraela na Wyspy Owcze

Tegoroczna odsłona Halfway Festival Białystok pozwoliła mi – co już powoli staje się tradycją – odkryć nowe muzyczne terytoria, nierzadko dopieszczając uszy niezwykłymi dźwiękami, które z trudem skojarzyć ze znanymi nam krajami. A spektrum geograficznych destynacji, jakie tym razem wyznaczyli organizatorzy wydarzenia, (...)

Muzyczne portrety zwierząt – co mówią o człowieku?

Kiedy kompozytorzy wyszli nareszcie z kościołów pod koniec epoki średniowiecza, ich oczy (i uszy) nadal zwrócone były ku niebu. Być może dlatego tak liczne inspiracje przyrodą w muzyce to właśnie nawiązania do ptasiego śpiewu. Kukułkę słychać już w trzynastowiecznej angielskiej pieśni Sumer Is Icumen In. Najsłynniejszym (...)

Czym jest dziś jazz? Rozmowa z Maciejem Fortuną

Tomasz Gregorczyk: W notce do najnowszej płyty Pańskiego tria, Jazz, pisze Pan, że jazz stał się gatunkiem historycznym. To prowokuje do postawienia problemu, z którym chyba każdy polski czy w ogóle europejski muzyk jazzowy musi się zmierzyć – jest nim pytanie o tożsamość. Kochamy tę muzykę, ale jesteśmy (...)

Drobina słuchania w stanie czystym. Zarys audiopsychologiczny

„Czytamy oczami. Praca, którą oczy wykonują podczas czytania, jest na tyle złożona, że opisanie jej przekracza zarówno moje kompetencje, jak i rozmiary tego artykułu. Z bogatej literatury poświęconej od początku XX wieku temu problemowi (Yarbus, Stark itd.) możemy przynajmniej wyciągnąć to elementarne, a jednak fundamentalne przekonanie: oczy (...)

Dzień, w którym umarła muzyka. Wspomnienie o Davidzie Bowiem

Something touched me deep inside The day the music died. – Don McLean, American Pie      Najokrutniejszy miesiąc to styczeń. Doskonale pamiętam tamte chwile, pod koniec stycznia roku 2014, kiedy dla pewnego magazynu pisałam wspomnienie o Pecie Seegerze. Było mi przykro, oczywiście, (...)

Jak daleko może zabrnąć dziwność? Rozmowa z Michałem Górczyńskim

Tomasz Gregorczyk: Jesteś klasycznie wykształconym muzykiem i zajmujesz się – między innymi – muzyką współczesną. Z drugiej strony grasz muzykę improwizowaną – na przykład w kwartecie klarnetowym Ircha Mikołaja Trzaski. Twoje własne projekty – jak Muzyka do Języków czy trio Pole – mieszczą się między (...)

Rogera droga do samego siebie

Opera Król Roger Karola Szymanowskiego to prawdziwy rezerwuar muzycznych stylistyk, toposów kultury i obrazów przywołujących rozmaite terytoria – zarówno te usytuowane na mapie, jak i te ukryte na dnie ludzkiej duszy. Najnowsza produkcja Opery Krakowskiej (premiera: 13.11.2015, reż. Michał Znaniecki) stanowi potwierdzenie ciągłej aktualności tego (...)

Meganormalny i hiperzwyczajny. O trwającym w Krakowie festiwalu Audio Art opowiada Marek Chołoniewski

Tomasz Gregorczyk: Jaki jest klucz doboru wydarzeń czysto muzycznych na Audio Arcie? Bo wiadomo, że intermedia, audio art – czyli sztuka dźwięku lub sztuka z pogranicza sztuk – naturalnie przynależą do festiwalu. Ale też nie brakuje najzwyczajniejszych na świecie koncertów. No, może nie najzwyczajniejszych… Marek Chołoniewski: (...)