Muzyka



Stąpając po niepewnym gruncie – improwizacja w muzyce współczesnej

„No zagraj coś…” – kto kiedykolwiek uczył się gry na instrumencie, dobrze zna tę prośbę. Wśród uczniów szkół muzycznych, choć również wśród starszych wykonawców, zwykle w takim momencie pojawia się ogromne skrępowanie – no bo co właściwie zagrać? Utwór, nad którym właśnie pracują, (...)

Być improwizatorem, czyli o braku kontroli

Improwizacja jako metoda działania jest znana ludzkości od zarania dziejów. W zasadzie w pewnych, najczęściej niespodziewanych okolicznościach, wszyscy improwizujemy. Każdemu przecież się zdarzyło działać bez przygotowania, gdy sytuacja nagle wymagała naszej aktywności, i każdy ma za sobą doświadczenie robienia czegoś bez wcześniejszego przygotowania. Ale czy jest tak, że skoro wszyscy improwizujemy, (...)

Muzyka niewinności

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu Sacrum Profanum koncerty z udziałem Mike’a Pattona — artysty kojarzonego m.in. z takimi legendarnymi formacjami, jak Faith No More, Mr. Bungle czy Fantômas — cieszyły się bodaj największym zainteresowaniem publiczności. Nie ulega wątpliwości, że to w głównej mierze postać charyzmatycznego wokalisty, ze swobodą poruszającego się (...)

Głos, Północ i tajemnica. O wydawnictwach oficyny DUX

(...)

Krakowskie prawykonanie zorkiestrowanej wersji Mszy F‑dur Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego

W dniu 22 października 2015 roku w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach odbyło się prawykonanie Mszy F‑dur Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego w nowej, bo uzupełnionej o partię orkiestry, szacie dźwiękowej. Jej autorami są: Maciej Jabłoński, kompozytor, doktor habilitowany Akademii Muzycznej w Krakowie, doskonały znawca muzyki (...)

Dźwięki drugie

Nasi i tamci W ostatnich latach co najmniej kilka polskich czasopism akademickich i popularnonaukowych poświęciło numer muzyce bądź dźwiękowi. Do tego grona dołączyły niedawno „Teksty Drugie”, które nie raz wytyczały kierunek rozwoju krajowej humanistyki. Z uwagi na status pisma samo wydanie audiocentrycznego numeru „T2” można czytać jako (...)

W Połowie Drogi: z Izraela na Wyspy Owcze

Tegoroczna odsłona Halfway Festival Białystok pozwoliła mi – co już powoli staje się tradycją – odkryć nowe muzyczne terytoria, nierzadko dopieszczając uszy niezwykłymi dźwiękami, które z trudem skojarzyć ze znanymi nam krajami. A spektrum geograficznych destynacji, jakie tym razem wyznaczyli organizatorzy wydarzenia, uległo (...)

Muzyczne portrety zwierząt – co mówią o człowieku?

Kiedy kompozytorzy wyszli nareszcie z kościołów pod koniec epoki średniowiecza, ich oczy (i uszy) nadal zwrócone były ku niebu. Być może dlatego tak liczne inspiracje przyrodą w muzyce to właśnie nawiązania do ptasiego śpiewu. Kukułkę słychać już w trzynastowiecznej angielskiej pieśni Sumer Is Icumen In. Najsłynniejszym muzycznym (...)

Czym jest dziś jazz? Rozmowa z Maciejem Fortuną

Tomasz Gregorczyk: W notce do najnowszej płyty Pańskiego tria, Jazz, pisze Pan, że jazz stał się gatunkiem historycznym. To prowokuje do postawienia problemu, z którym chyba każdy polski czy w ogóle europejski muzyk jazzowy musi się zmierzyć – jest nim pytanie o tożsamość. Kochamy tę muzykę, ale jesteśmy też świadomi, (...)

Drobina słuchania w stanie czystym. Zarys audiopsychologiczny

„Czytamy oczami. Praca, którą oczy wykonują podczas czytania, jest na tyle złożona, że opisanie jej przekracza zarówno moje kompetencje, jak i rozmiary tego artykułu. Z bogatej literatury poświęconej od początku XX wieku temu problemowi (Yarbus, Stark itd.) możemy przynajmniej wyciągnąć to elementarne, a jednak fundamentalne przekonanie: oczy (...)

Dzień, w którym umarła muzyka. Wspomnienie o Davidzie Bowiem

Something touched me deep inside The day the music died. – Don McLean, American Pie Najokrutniejszy miesiąc to styczeń. Doskonale pamiętam tamte chwile, pod koniec stycznia roku 2014, kiedy dla pewnego magazynu pisałam wspomnienie o Pecie Seegerze. Było mi przykro, oczywiście, gdyż muzyka folkowa (...)

Jak daleko może zabrnąć dziwność? Rozmowa z Michałem Górczyńskim

(...)