Muzyka



Rynek nagraniowy: Zwycięzcy biorą (prawie) wszystko

Ekonomiści uważają, że rynek dóbr kultury dobrze opisuje określenie „zwycięzca bierze wszystko”. Nawiązuje ono do rozkładu przychodów ze sprzedaży dóbr kultury, który charakteryzuje się tym, że na niewielką grupę gwiazd przypada zdecydowana większość przychodów, natomiast masom niezbyt popularnych artystów pozostaje mało znacząca reszta. (...)

Dźwięk jest odczuciem. Wywiad z Martyną Poznańską

Tomasz Gregorczyk: Czy zawsze byłaś wrażliwa na dźwięki otoczenia? Czy też kiedyś zdarzyło się coś, co otworzyło Ci oczy (uszy)? Martyna Poznańska: Myślę, że wszyscy jesteśmy (...)

Współczesność Szymanowskiego

Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego z siedzibą w Atmie – słynnej zakopiańskiej willi kompozytora – rozpoczęło działalność w 1977 roku, tuż po otwarciu w tej willi muzeum poświęconego osobie i twórczości autora Harnasiów. Najbardziej chyba znanym na forum ogólnopolskim aspektem działalności Towarzystwa jest doroczny festiwal pod nazwą Dni (...)

Bez dogmatu. Festiwal Muzyki Polskiej

Za nami 11. Festiwal Muzyki Polskiej, który trwał od 8 do 18 lipca 2015 roku w Krakowie. Odbyło się dziesięć koncertów i trzy wydarzenia towarzyszące. Rozpoczęcie festiwalu było ze wszech miar frapujące. Na scenie teatru im. Juliusza Słowackiego zaprezentowano „Halkę” Stanisława Moniuszki w wersji koncertowej. Gdyby tylko (...)

Dźwięki wojny. Tanatosonika Martina Daughtry’ego

„Rozlega się nieznośny, dziki, w najwyższym stopniu rozstrajający hałas; dotyczy to i specjalnie wzmocnionego świstu (…) i wybuchu, który wstrząsa ciałem do szpiku kości. Sama eksplozja rozpierająca powietrze wokół z niesłychaną gwałtownością narzuca wyobraźni obraz rozdarcia i bólu”[1]. Marc Bloch, Dziwna klęska   Intuicja (...)

O polskiej krytyce muzycznej w Internecie – rozmawiają Andżelika Kaczorowska i Filip Szałasek

Andżelika Kaczorowska: Kiedy zaczęłam interesować się krytyką muzyczną, czyli około dekadę temu, stan wydawnictw papierowych wyglądał tak: nie było już „Machiny” (miała się na krótko reaktywować kilka lat później i znowu upaść), przez chwilę pojawiła się dość średnia „Muza” (ta czerstwa nazwa!), ukazało (...)

Podmuch wiatru (nie tylko) z Północy – Halfway Festival 2015

Już po raz czwarty Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku podjęła się organizacji niezwykle wartościowego, wyróżniającego się na muzycznej mapie Polski wydarzenia – Halfway Festival. Wiele – na czele z tegorocznym line-upem – wskazuje na to, że inicjatorom tej dźwiękowej uczty skutecznie udaje się wyprowadzić przedsięwzięcie z kolein lokalności (...)

Chaos i kontrola. Trzynaście głosów o warsztacie we współczesnej muzyce improwizowanej

Muzyków, których opinie na temat warsztatu, techniki i ćwiczeń prezentujemy poniżej, łączy improwizacja – to wiele i niewiele jednocześnie. Niewiele – bo oprócz tego wspólnego tropu poruszają się oni w tak różnych obszarach, jak muzyka współczesna, eksperymentalna elektronika, oparty na harmonicznym wyrafinowaniu współczesny jazz, obrzeża hip-hopu (...)

Koncept versus umiejętności. Problem warsztatu w nowej muzyce

„(…) nie miałem jednak zupełnej pewności, czy artysta to nie ktoś, kto zjeżdża z nieba na ognistym rydwanie i robi dziwne rzeczy, na przykład z kartami, jest karta, nie ma karty, i odjeżdża na powrót w górę”. Ireneusz Iredyński, Dzień Oszusta „Moja ulubiona muzyka to taka, której jeszcze nie słyszałem”. (...)

„Muzikaim” – muzyczna archeologia. Rozmowa z Witkiem Brodą

Nakładem wydawnictwa Muzyka Odnaleziona ukazała się płyta Muzikaim kapeli Brodów – próba rekonstrukcji przedwojennej wiejskiej muzyki żydowskiej. O tym przedsięwzięciu z Witkiem Brodą rozmawia Andrzej Bieńkowski.   Andrzej Bieńkowski: Witku, powiedz mi, kiedy zacząłeś interesować się muzyką żydowską? Witek Broda: To koniec lat 80. (...)
Jean-Francois Lyotard

Trójkąt sonorystyczny, albo co Claude Lévi-Strauss powiedziałby o kulturze dźwięku, gdyby nie mówił o kuchni

Istnieje jakiś aspekt kulinarny w każdym akcie zabierania głosu… Claude Jaeglé   I. Jedzenie, czyli metafora Ojciec chrzestny współczesnej antropologii i zarazem twórca etnologii strukturalistycznej, Claude Lévi-Strauss, w jednej ze swych klasycznych prac[1] posłużył się tak zwanym „trójkątem kulinarnym”, aby (...)
Mike Cooper

„Patrz, słuchaj, naśladuj…”. Wywiad z Mikiem Cooperem – rozmawiał Piotr Tkacz

Mike Cooper to urodzony w 1942 roku brytyjski improwizator, gitarzysta i wokalista. Zaczynał od bluesa i folku, które nadal są obecne w jego muzyce; potem odkrył swobodną improwizację, co skłoniło go do poszukiwań i rozszerzenia języka muzycznego. Obecnie dużą rolę w jego muzyce odgrywa elektronika, choć wciąż punktem wyjścia (...)