Muzyka



Formy – naturalna multimedialność (17) Pamiętanie o pamięci

Urzeczywistnienie zasad stworzonych przez człowieka jest możliwe tylko i wyłącznie w momencie, kiedy istnieje pamięć tych zasad. Co jest jednak na początku powoływania do życia nakazu, metody? Pamięć, że trzeba pamiętać. Przywoływanie treści dla Ciebie najważniejszych nie jest możliwe, gdy zagubisz się wśród spraw mniej (...)

Nić Nibelungów

Bowiem w górze świecą twoje słońca w pełni swej, w jarzeniu odwrócone. Lecz już w tobie się zaczęło bez końca to, co przetrwa słońca nieskończone. (R.M. Rilke, Budda w glorii, tłum. W. Wirpsza)   Poniższy tekst ukazał się w numerze „Der Spiegel” z grudnia 1974 roku (...)
Okładka płyty Caged/Uncaged z 1993 roku, na której Jello Biafra i Eugene Chadbourne wykonują (w niespełna 4 minuty) Overpopulation And Art

Wizja świata i sztuki Johna Cage’a. Spojrzenie na Overpopulation and Art w stulecie urodzin artysty

Tekst Overpopulation and Art (Przeludnienie i sztuka) został wygłoszony przez Johna Cage’a 28 stycznia 1992 roku w czasie serii wykładów na Uniwersytecie Stanforda w Palo Alto. Było to u schyłku życia autora, na kilka miesięcy przed jego śmiercią. Uprawnione jest zatem traktowanie tego tekstu (...)

„Tu i teraz”, czy również „później”? Nagrania koncertowe – ankieta „Fragile”

Zostawmy już dyskusję, czy muzyka jest sztuką najbardziej ulotną ze wszystkich. Zgódźmy się przynajmniej co do tego, że chyba ją najbardziej zmieniały same sposoby, w jaki starano się ją uchwycić. Różne systemy zapamiętywania i przekazywania muzyki ułatwiały lub uniemożliwiały przeprowadzanie co bardziej skomplikowanych operacji (...)

Słowa mądrości. Wywiad z Ornettem Colemanem

Żyją jeszcze wielcy instrumentaliści, jak Sonny Rollins czy Wayne Shorter. Ale ostatnią żywą legendą jazzu, która pchnęła historię muzyki instrumentalnej na nowe tory, jest 84-letni dziś Ornette Coleman. Kontrowersyjny 55 lat temu, kiedy pojawił się w Nowym Jorku, ze swoją wyzwoloną z konwencjonalnych struktur (...)

To nie jest wywiad o stroju. Rozmowa z Christianem Scottem

Jest młody, bezczelny i piekielnie utalentowany. 31-letni trębacz porównania do Milesa Davisa – dla większości muzyków jazzowych największy z możliwych komplementów – odrzuca, mówiąc, że nazywa się Scott, a nie Davis. Zbija z tropu Wyntona Marasalisa w dyskusji o swingu, wypowiada się bez ogródek na tematy, o których muzycy zwykle (...)

Opera Siergieja Prokofiewa „Miłość do trzech pomarańczy” – recenzja

Opera Siergieja Prokofiewa „Miłość do trzech pomarańczy”, po raz pierwszy wystawiona w Chicago w 1921 roku, przeciętnemu polskiemu melomanowi bardziej znana była z intrygującego tytułu, może z nagrań, ale na pewno nie ze sceny – bo nigdy dotąd nie pokazywano jej w Polsce. Tę zaległość nadrobiono wreszcie 25 (...)

Podróżować jest bosko. Motyw podróży w polskich utworach

Muzyka towarzyszy człowiekowi od początków jego istnienia. A podróż? Podróż jest mu jeszcze bliższa. Co więc stać się może, jeśli te dwa motywy zaczną nawzajem się przenikać? Inspiracje podróżą możemy odnaleźć w każdym gatunku muzycznym. W zależności od wykonawcy jej rezultaty mogą być płytkie lub (...)

Praca destruująca, czyli o postmajowym tragizmie pewnego urzędnika

A przecież mamy dosyć swoich twarzy Co do historii przejdą tak czy owak Każdy z nas własną wersję ma wydarzeń I nieraz w myślach już ją ubrał w słowa[1]   Coraz więcej mówi się o powiązaniach estetyczno-politycznych, o estetyczności politycznej czy zakorzenieniu estetyki w myśli społecznej. Subiektywne sądy (...)

Instrumenty (dobre do) uwodzenia…

Uwodzenie jest sferą, gdzie w niezwykły sposób przemieszane są nasze biologiczne uwarunkowania z wykwitami kultury współczesnej, oderwanej jakoby od biologicznego tła, a produkowane dla celów ko­mercyjnych „nowe” style życia ciągle maskują jedynie archetypowe zachowania i ich ewolucyjne źródła. W nakłanianiu do czegoś / kogoś, na przykład do miłości, ważną (...)

Elvis nie żyje, czyli ćwiczenia z pop ontologii

  Są tacy, którzy powtarzają, że Elvis żyje. To jednak nieprawda. Można nawet powiedzieć, że to w gruncie rzeczy niemożliwe. Elvis nie żyje. Nigdy nie żył. Elvis Aaron Presley przyszedł na świat 8 stycznia 1935 roku, umarł 16 sierpnia 1977 roku. Elvis nigdy się nie (...)

Etnowyprzedaż? World music, hybrydyzacja i Murzynek Bambo

Gatunek muzyczny, który znamy jako world music – lub bardziej ogólnie – jako bliżej niesprecyzowaną „muzykę etniczną”, był w pewnym momencie jednym z najczęstszych wehikułów oswajania odmienności. Jest swoistą ironią losu, że dla promotorów, organizatorów koncertów, wykonawców i publiczności „muzyka etniczna” często funkcjonuje jako (...)