Muzyka



Afrofuturyzm – od analogowej wyobraźni do cyfrowego oporu

Cóż mogli wiedzieć Biali o sprawach Czarnych? Alejo Carpentier   I. Rytmy z tego świata W klasycznej afrokaraibskiej powieści Alejo Carpentiera Królestwo z tego świata poświęconej powstaniu niewolników na Haiti ów „bunt Czarnych” przebiega niezmiennie w rytmie bębnów: Ale w tej samej chwili noc wypełniło bicie w bębny. (...)

Dźwięk z bliska. Dźwięk z daleka. Emiter, Arszyn, Muslimgauze

Oczywiście słuchanie muzyki często bywa podróżą, jeśli jest dla nas inspirujące, zmieniające albo po­zwala myślom przenieść się gdzieś „poza”. Chciałbym jednak zająć się twórczością dźwiękową, która nie tylko metaforycznie wiąże się z przemieszczaniem – kontakt z odległymi miejscami jest dla niej źródłem (...)

Gastrofoniczne odżywianie. The Sonic Catering Band

Peter Strickland, założyciel The Sonic Catering Band, w jednym z wywiadów tak tłumaczył pomysł towarzyszący temu przedsięwzięciu: “Gotowanie jest idealną analogią dla konstruowania z dźwięku w tym sensie, że pracujesz z surowym materiałem, który musi być pocięty na kawałki i obrobiony, żeby rzecz nadawała się do spożycia. Gotowanie jest (...)

Formy – naturalna multimedialność (2): Komponowana edukacja muzyczna

Tworzenie zajęć w oparciu o “edukację komponowaną” polega na stworzeniu cyklu modeli lekcji w tak zwanej “partyturze specjalnej”. Jest to “wykonywanie” lekcji tak jak wykonuje się utwór muzyczny. Zastosowana jest tu zasada prowadzenia lekcji przy użyciu instrumentu (flet prosty, inny instrument muzyczny), ruchu (zestawy gestów (...)

Muzyka głupców czy święto ekstazy. Wokół improwizacji

Nie potrafi już zharmonizować w umyśle żadnego utworu, niezależnie od tego, jaka by to była kompozycja. Jego muzyka jest okropna. T. Bernhard, Zaburzenie I. “Śpiewanie i tańczenie przy wywijaniu gałęzią mirtową…” “Anonimowość, przebrania i odwrócenie ról, rozdawanie wina i efekty zanurzenia się w tłumie, burleskowe tańce, pozbawiona (...)

Posiąść muzykę

“Doszedłem do przekonania, że życie pojedynczego człowieka trwa przeciętnie akurat tak długo, ile potrzeba, aby objechać dookoła świat muzyki (…) Nieskończenie długie obcowanie z muzyką przemieniłoby ją ze złota w piasek” . Każdy zbieracz muzyki wie, że powyższe zdania są prawdą. Ale wcale nie działają one (...)

Formy – naturalna multimedialność (4): Instrument i ruch

Każdy grający wykonuje swój indywidualny mikro balet. Palce ruszają się, aby przykrywać dziury i naciskać klapy; biorąc oddech otwieramy usta w łapczywym geście. To wszystko razem jest nieuświadomioną choreografią budującą dźwięk i napięcie. Chciałbym teraz wykonać notatkę na temat ruchu instrumentalisty. Podstawą jest wyjście na scenę, (...)

“I hate Punk Floyd” czyli o patosie w muzyce rockowej

W muzyce rockowej patos pojawia się nader często i nie trzeba specjalnie się trudzić, by wskazać jego przejawy. Od podniosłych hymnów zespołu Queen (Save Me, We Are the Champions, Teo Torriatte), poprzez epickie bitwy Iron Maiden (Aces High, Run to the Hill, Mother Russia) po rozwijane (...)

Patos hałasu i etos milczenia. Retoryka (swobodnej) improwizacji

I Związki retoryki – sztuki skutecznego władania słowem – z improwizacją wydają się z pozoru odległe, by nie rzec – naciągane. Improwizacja muzyczna zdaje się bowiem czynić wszelkie wysiłki w celu oderwania przekazu artystycznego od zdeterminowanej przez kontekst oraz istotę kodu symbolicznego semantyki, zmierzając (...)

Życie ukryte w dźwiękach. Muzyczna biografia Björk Gudmundsdottir

Doświadczanie muzyki Björk nosi znamiona dyskursu miłosnego. Każda opowieść o fenomenie tej postaci w pewnym momencie musi skręcić w stronę narracji osobistej. W przeciwnym razie zatrzyma się na etapie czystego zauroczenia i zachwytu jej muzycznymi (r)ewolucjami, co przy takiej supremacji Islandki w świecie dźwięków wcale nie jest (...)

Fizyka, muzyka, życie…

Przedmiotem zainteresowania fizyki jest “fizys”, z greckiego φúσις – już w Homerowej Odysei rozumiana jako zespół mechanizmów leżących u podstaw wzrostu i kwitnienia roślin – natura: obiektywna i niezależna od człowieka. Muzyka zaś jest domeną muz: leży w tym obszarze myśli ludzkiej, który od Cycerońskiej cultura animi (z łac. (...)

“Tego nie da się zrobić!”. Jazz i folk w Polsce

„I Can’t Give You Anything But Love” to „Koniczynka”, a „Summertime” to „Miała Maryś kochaneczka” – w okresie najgorszego stalinizmu kierownicy polskich orkiestr rozrywkowych nadawali amerykańskim standardom, raczej niemile widzianym, swojskie, ludowo brzmiące nazwy – niekoniecznie zadając sobie trud przybliżonego nawet tłumaczenia. Dzięki temu (...)