Czytelnia



Hagiografia pokolenia Y? O Ma być czystoLatach powyżej zera Anny Cieplak

Najstarsi mają dziś prawie 40 lat. Najmłodsi dobiegają pełnoletności. Żyją w globalnej wiosce i podobno cechuje ich duża pewność siebie, wiara we własne wyjątkowe umiejętności, którymi zdobywają świat z pola bezpiecznego domu rodziców. Każdy z nich uważa się za indywidualność, która w nieuświadomiony sposób nie radzi sobie jednak z krytyką (...)

Gabinet osobliwości Wesa Andersona

Pierwszy obraz, jaki przyciąga wzrok w półmroku, to Kolekcja dzieł sztuki i osobliwości — datowanena początek XVII wieku dzieło flamandzkiego malarza Fransa Franckena Młodszego. Kolekcja, którą przedstawia, jest nietypowa i bardzo eklektyczna. Na szarobłękitnej ścianie wiszą zarówno obrazy o tematyce biblijnej, jak i pejzaże, a także martwe (...)

Bunt Głuchych Aniołów

Wojna w niebie jest bardzo kameralnym spektaklem. Czworo młodych ludzi, głos Krzysztofa Globisza, ciemna scenografia, szare stroje. Kontrastem dla tego minimalizmu są twarze i ruchy g/​Głuchych aktorów, których sceniczna ekspresja i umiejętność przekazywania komunikatów gestem tworzy bardzo prawdziwą i bardzo naturalnie przedstawioną opowieść o buncie. Spektakl (...)

Lokalność po Internecie. Sztuka i design jako laboratorium praktyk komunikacyjnych

Pochłonięcie Mówiąc o historii mediów i wskazując na formy komunikacji, które definiują epoki z punktu widzenia technologii komunikacyjnych, w przypadku przełomu wieku XX i XXI nie sposób uciec od pojęcia „globalna sieć”. Termin jawi się jako ścisły splot warunkujących go wewnętrznie członów: jakby niemal niemożliwe było mówienie o sieci (...)

Filmowa wyspa Sardynia

Choć kino sardyńskie jest niezwykle wyrafinowane, zarówno pod względem tematyki, jak i formy, to w porównaniu do kontynentalnego kina włoskiego i innych kinematografii europejskich ma zgoła odmienną tradycję, która przeplata się z polityką i historią społeczności wyspy. Naokoło lasy drżały przy dźwięcznym pomruku. Pasterze, rozsiadając się ponownie na ziemi w celu (...)

Nyege, Nyege

Myślenie o muzyce spoza zachodniego kręgu kulturowego często odwołuje się do pojęć w rodzaju „lokalnego kolorytu”, „wyjątkowej specyfiki” albo „odwiecznej tradycji”. W czasach, gdy wiele porządków kulturowych istnieje równocześnie, a wymiana między nimi jest łatwiejsza i intensywniejsza niż kiedyś, warto się zastanowić, czy kategoria lokalności ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie, (...)

Ideologiczna melancholia. O wyobraźni lokalnej w prozie Andrzeja Stasiuka

Lokalność jest najważniejszym fantazmatem, ideologicznym rdzeniem tożsamości pisarskiej Andrzeja Stasiuka, sytuującego swoją podmiotową aktywność w mitycznym „gdzie indziej”, lokującym się jednocześnie na terenie zapomnianych wiosek i miasteczek oraz w przestrzeni funkcjonowania kulturowego mitu o istnieniu poszczególnych lokalności i prywatności. Lata 90. zdominowała obecność temporalnego agonu z przeszłością PRL‑u. (...)

Geniusz odpoznany?

O Juliuszu Zarębskim oraz pomnikowej edycji fonograficznej jego dzieł fortepianowych z Piotrem Sałajczykiem rozmawia Andrzej Dorobek. Andrzej Dorobek: Czy byłoby zasadnym zaliczyć Juliusza Zarębskiego, autora arcydzieła kameralistyki światowej w postaci Kwintetu fortepianowego g‑moll op. 34, do grupy kompozytorów rodzimych, którzy – jak Feliks Nowowiejski czy Ludomir Różycki, około (...)

Techniki medytacyjne w muzeum

W jaki sposób zmiana myślenia o przestrzeni muzealnej – od przestrzeni przeładowanej do przestrzeni jednego obiektu – sprawiła, że dzisiaj możemy mówić o medytacji w muzeum? Czy myślenie o odbiorcy jako o częściowym ślepcu wpłynęło na kształtowanie nurtu we współczesnym muzealnictwie zwanego mindful museum? …po co przyszedłem do tych wypastowanych samotni, które (...)

Traumy, oszustwa i rozczarowania – czyli jałowe rozważania wokół książki „Idle Days In Patagonia” W.H. Hudsona

Dwa paskudne wypadki, jakim uległ William Hudson już na początku swojej wielkiej wyprawy do Patagonii, sprawiły, że nie tylko był zmuszony całkowicie zmienić swoje plany, ale i poddać się działaniu siły wyższej, której źródło tkwiło w nim samym, a bodźce zewnętrzne jedynie prowokowały ją do eksternalizacji. Owa siła wyższa, której Hudson oprzeć (...)

Iwaszkiewicz przed dziełem sztuki. Poetyka medytacji i pragnienie „innego życia”

„(…) Trzeba życiem żyć Nie twoim, Jarosławie – ale Życiem Innym.” (Świątynia w Segeście)[1] Deskrypcja dzieła sztuki w przypadku Iwaszkiewicza nosi znamiona praktyki kontemplacyjnej, powodowanej przez dzieło stawiające opór i broniące się przed jednoznaczną wykładnią. Jarosław Iwaszkiewicz jest jedną z ofiar współczesnego biografizmu, (...)

Silcencio”: medytujący podmiot w filmach Davida Lyncha

Gnając przez pogrążoną w mroku autostradę, łatwo można się zapomnieć i zostać bohaterem filmu. Następnie zmagając się z przeciwnościami losu i unikając tarapatów świata przedstawionego, przez nieuwagę stać się jego więźniem. David Lynch to reżyser, który odnalazł sposób, by zwrócić bohaterowi wolność. David Lynch uprawia transcendentalną medytację. Pierwszy raz (...)