Czytelnia



Her-story. „Opowieść podręcznej”

Tęskniłyśmy za przyszłością. Margaret Atwood, Opowieść podręcznej   Serial Opowieść podręcznej na podstawie książki Margaret Atwood ukazał się w momencie, kiedy wolność i niezależność kobiet w  zachodnich społeczeństwach (znów) zostały zagrożone. Po raz kolejny uświadamiamy sobie, że dotychczasowe przywileje kobiet, a przede wszystkim ich prawo do samostanowienia, nie (...)

Na czyich koncertach bawią się Japończycy, czyli jak performuje technologia

Japońska myśl techniczna nie ma sobie równych. Bardzo dobrze rozwinięta nauka i przemysł skutkują powstawaniem coraz bardziej zadziwiających pomysłów i projektów. Jednym z nich jest Hatsune Miku, wirtualna wokalistka – wytwór japońskiej kultury, nauki i techniki. Skąd się wzięła? Hatsune Miku to wirtualna piosenkarka powstała (...)

Przyszłość przez zielone okulary: rola literatury w dobie wyzwań klimatycznych

Twórczość literacka i filmowa sci-fi obfituje w obrazy dystopii, apokaliptycznych wizji Ziemi zniszczonej przez różnego rodzaju lokalne konflikty i katastrofy, czy też najazdy pozaziemskich cywilizacji. Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na nurt w literaturze fantastycznej jakim jest cli-fi, opisujący katastrofalne skutki zmiany klimatu. Tematyka gatunku (...)

Piękno i śmierć. Refleksje o „Trzech cieniach” Cyrila Pedrosy  

Gdy do słonecznego sadu wkrada się cień, może on dać chwilę wytchnienia lub posmak niepokoju. Trzy cienie Cyrila Pedrosy rozpoczynają się scenami niczym z rajskiego ogrodu: wśród bujnych drzew latem i przy ciepłym kominku zimą żyje sobie szczęśliwa rodzina: mały Joachim z rodzicami Louisem (...)

„Stranger Things” a myślenie magiczne

Trudno jest uchwycić moment, w którym doszło do prawdziwej eskalacji zainteresowania praktykami magicznymi w świecie kultury zachodniej. Nie ulega jednak wątpliwości, że magia jako temat dzieł sztuki nigdy nie przestała być atrakcyjna. W kulturze Zachodu możemy wyodrębnić kilka obszarów, w których znajduje się miejsce dla szeroko (...)

Akustyka dyktatury ekstrawertyzmu – czy introwertyczna osobowość to już wskazanie do terapii i leczenia w świecie hałasu?  

Imperatyw kategoryczny Kanta dziś – w świetle słów, konstrukcji składniowych, które zaraz wygeneruje mój umysł, które potem udokumentują i utrwalą moje dłonie, żeby w sposób niedoskonały wyrazić myśli, będące czymś więcej, niż pozwala im na to język, hermetyczny, a jednak stwarzający najbardziej uniwersalną możliwość transmisji (...)

O potrzebie smutku, czyli esej o melancholii i myśleniu w czasach szybkiej radości

Melancholia – niezależnie od tego, czy rozumiemy ją tak, jak niegdyś to bywało, jako jednostkę chorobową, czyli depresję, czy jako stan smutku i zadumy, we współczesnej kulturze Zachodu nie jest stanem i zjawiskiem pożądanym czy cenionym. Bartek Buczek, Czarny charakter X, 2015, olej, 50 x (...)

Odkrywanie niepełnosprawności – rozmowa z Lennardem J. Davisem

Lennard J. Davis – profesor nauk i sztuk wyzwolonych na Uniwersytecie Illinois w Chicago. Pracuje na Wydziale Języka Angielskiego, Wydziale Niepełnosprawności i Rozwoju Człowieka, a także na Wydziale Edukacji Medycznej. Jest autorem lub redaktorem ponad 20 książek; niektóre zostały nominowane do National Book Critics Circle Award i Nagrody Pulitzera. (...)

Miasto, czas, transformacja. Wywiad z Laurence Bonvin, szwajcarską fotografką i reżyserką filmów dokumentalnych.

  Tomasz Gregorczyk: Swoje trzy dotychczasowe filmy nakręciłaś w Las Vegas, Kapsztadzie i Abidżanie. Dodajmy do tego projekty fotograficzne w Kairze, Stambule i kilku innych podobnych miastach. Bez wątpienia coś pociąga cię w takich odległych miejscach – choć trzeba zaznaczyć, że nie interesuje cię tania egzotyka. Czy (...)

Ból i gniew – afektywne ekspresje Straucha w „Mrozie” Thomasa Bernharda

(...)

Zagadnienia generowania i ekspresji afektu w tradycyjnym śpiewie ludowym

Tradycyjny śpiew ludowy stanowi z jednej strony metodę autoekspresji, angażującą emocje i ciało, z drugiej zaś uruchamia symboliczne konteksty kultury,  którą jest integralnie związany. Niniejszy szkic powstał na bazie obserwacji funkcjonowania wokalnego folkloru muzycznego tradycji środkowo- i wschodnioeuropejskich w praktyce wykonawców miejskich: kontynuatorów wiejskich tradycji, amatorów (...)

Naturalne afekty, naturalne emocje. O ekologii i uczuciach w „Okji” Joon-ho Bonga i „Pokocie” Agnieszki Holland

Ekokrytyka, a także rozważania nad emocjami i afektami wywoływanymi przez obrazy filmowe są zagadnieniami, które powoli wchodzą do repertuaru zainteresowań rodzimego filmoznawstwa. W artykule przyjrzę się temu, w jaki sposób twórcy Pokotu i Okji, filmów z różnych obszarów kulturowych, wykorzystują obrazy środowiska naturalnego w celu wywołania odpowiednich afektów i emocji, a co za tym (...)