Czytelnia



Design między rzemiosłem a przemysłem

  Już z samej racji natury designu trudno oczekiwać, by do czasu pojawienia się oficjalnych wytycznych, sam zajął jasne stanowisko w stosunku do ekologii. Korzenie nowoczesnego projektowania sięgają z jednej strony rzemiosła i wytwórstwa ręcznego (z całym jego symbolicznym bagażem) jak i przemysłu, który dał możliwość produkcji ma­sowej. (...)

Formy – naturalna multimedialność Zapis specjalny – nuty jako kontrola przestrzeni

Nuta równa się dźwięk, pauza równa się cisza. Gdy muzyk bierze swój instrument, stroi się czy przekłada nuty, zapis milczy, zapis nie reaguje. Wykonawca jakiejkolwiek muzyki musi zbliżyć się do mikrofonu, musi wziąć do ręki bębenek albo otworzyć usta, aby wydobyć dźwięk. (...)

Morświn, biosonar, echolokacja

Bałtycka populacja morświnów (Phocoena phocoena) jest uznawana za krytycznie zagrożoną wyginięciem, taki też jest jej status na Czerwonej Liście Gatunków Zagrożonych stworzonej przez IUCN (Światową Unię Ochrony Przyrody). Największym dla nich problemem są współcześnie stosowane w rybołówstwie bałtyckim stawne sieci skrzelowe. (...)

List od redakcji

fragile nr 3/2010 (9) Kiedy tworzyliśmy niniejszy numer, w Zatoce Meksykańskiej rozprzestrzeniała się gigantyczna plama wstydu – największa katastrofa ekologiczna w historii USA. Lepkość wody, fioletowe smugi ropy unoszące się na powierzchni, rdzawe grudy. Włoski “Vogue”, poruszony wydarzeniami, opublikował kontrowersyjną sesję zdjęciową amerykańskiego fotografa (...)

Harmonia kontrastu. Instalacja Rudolfa Stingla Live w Neue Nationalgalerie

Od 10 lutego w Neue Nationalgalerie w Berlinie prezentowana jest instalacja Rudolfa Stingla (1956-), arty­sty włoskiego pochodzenia obecnie mieszkającego i pracującego w Nowym Jorku. Projekt powstał z myślą o budynku Miesa van der Rohe i zakładał wprowadzenie do jego przestrzeni monumentalnego gestu arty­stycznego, który podejmowałby dialog z minimalistyczną bryłą galerii. (...)

Melancholia multimediów? Estetyka relacyjna?

  Konsumenci czasu i przestrzeni Kokieteryjne reklamy na forach internetowych zapewniają, że „podrywanie to sztuka, której można się na­uczyć”. Marketingowcy szkół uwodzenia zachęcają potencjalnych uczniów, by „czym prędzej spełnili ma­rzenia, poznali kobiecą psychikę i bezwstydnie wykorzystali zdobytą wiedzę”[1]. Wyjątkową popularność zdobyły kursy NLP (...)

Sklejki Rauschenberga

  Stałej ekspozycji dzieł ze zbiorów Peggy Guggenheim w Wenecji, pełnej amerykańskich ekspresjonistów, w tym Willema de Kooninga, towarzyszy tego lata czasowa eks­pozycja późnych prac Roberta Rauschenberga zatytuło­wana Gluts. W 1953 roku Rauschenberg wymazał rysunek autorstwa wspomnianego artysty. Był to symboliczny gest dezaprobaty (...)

Pejzaż z podróży — artystyczny Mediolan

  Jan Jakub Rousseau twierdził, że „filozofia nie podróżuje”, a filozofom nie potrzebne jest przemieszczanie się. Co innego antropologom, historykom, a na pewno historykom sztuki i literatom, o czym możemy ła­two przekonać się, czytając zbiory esejów Barbarzyńca w ogrodzie Zbigniewa Herberta czy Obrazy Włoch Pawła Muratowa. (...)

O potrzebie osobistego doświadczenia w obliczu masowych tendencji

Kolejne edycje cyklicznych wystaw sztuki przyciągają przy okazji każdej odsłony tysiące zwiedzających, a Biennale Sztuki w Wenecji, Stambule, Pradze czy Documenta w Kassel urosły do rangi „Mekk” współczes­nego wystawiennictwa. Warto odbywać pielgrzymki do tych miejsc, bo są to podróże pouczające. Pomi­mo, że dostarczają zgoła innych przeżyć niż (...)

Luksus dla ubogich — strategie Jeffa Koonsa

  „Naturalnie, że upajam się luksusem finansowego sukcesu. Właściwie ile jest pieniędzy na świecie?”, pytał w zeszłym roku na Art Frieze, jeden z najlepiej zarabiających amerykańskich artystów, multimilioner Jeff Koons[1]. Ten największy gwiazdor sztuki współczesnej ma image przyzwoitego gościa. Pogodny, zawsze uprzejmy, nosi (...)