Czytelnia



Yasumasa Morimura, czyli ktoś inny

Wciela się w gwiazdy kina, polityków, bohaterów historycznych i postacie ze sławnych obrazów. Był Lizą Minnelli, Marilyn Monroe, Vivien Leigh, Olimpią z obrazu Maneta, Florą z obrazu Rembrandta, Van Goghiem bez ucha, Fridą Kahlo, Che Guevarą, Hitlerem, Mao Zedongiem. Sam robi całą charakteryzację – (...)

Symbolika światła według Gerharda Richtera

  Od 2007 roku gotycka katedra w Kolonii szczyci się nowym dziełem sztuki – monumentalnym witrażem zaprojektowanym przez Gerharda Richtera. Dzieło zostało przekazane przez arty­stę podczas uroczystej mszy świętej 25 sierp­nia, którą ku uciesze massmediów zbojkotował opiekun katedry, kardynał Joachim Meisner. De­cyzję (...)

List od redakcji

fragile nr 2/2011 (12) Patos wywołuje drwinę. Uważa się, że jest to sposób mówienia, który nie odpowiada dzisiejszym czasom. Ale czy mamy go uznać za język archaiczny tylko dlatego, że stracił na wiarygodności czy wyjątkowości, lub zyskał zbyt silne konotacje z systemami totalitarnymi? Przecież jeszcze w 1980 roku Czesław (...)

List od redakcji

fragile nr 4/2011 (14) Skoro dotarli Państwo aż do trzeciej strony “Fragile”, to znaczy, że nie przestraszyli się Państwo “fizycznego” tematu tego wydania. Gwoli ścisłości (a w takim numerze wypada być ścisłym) – po raz pierwszy w naszym kwartalniku funkcjonują dwa oddzielne tematy przewodnie; tym drugim jest (...)

List od redakcji

fragile nr 1/2011 (11) Jeżeli kolekcjonerów szczególnie interesują przedmioty rzadkie i osobliwe, to trzeba przyznać, że historia przewrotnie z nich zakpiła, skoro właśnie ze względu na te cechy stali się obiektem badań i referatów na Kongresie Psychiatrów i Neurologów w 1953 roku. Jak podsumowuje ówczesne osiągnięcia naukowe Pierre Cabanne, autor (...)

List od redakcji

fragile nr 4/2010 (10) Jak się – ku mojemu zdumieniu – okazuje, święta to nie tylko skrzętnie przez wieki opracowane rytuały. Otóż w moim obowiązku jest nie tylko w dany sposób się zachowywać, ale i odpowiednio czuć. Gorszące jest już ujawnienie, że nie pielęgnuję pamiątek, że zamiast budować (...)

Zatrzymana transmisja. O pracach Rolanda Wirtza

Spektakle gromadzące szeroką publiczność, obsługiwane są przez zastępy profesjonalnych fotografów do­kumentalistów. Grymas twarzy strzelca bramki czy przypadkowo odsłonięty biust celebrytki znajdują póź­niej swoje miejsce na rozkładówkach prasy bulwarowej i wzbogacają banki danych internetowych portali. Przez pryzmat tych pojedynczych i kluczowych, ale najefektowniejszych klatek, postrzegane (...)

Design między rzemiosłem a przemysłem

  Już z samej racji natury designu trudno oczekiwać, by do czasu pojawienia się oficjalnych wytycznych, sam zajął jasne stanowisko w stosunku do ekologii. Korzenie nowoczesnego projektowania sięgają z jednej strony rzemiosła i wytwórstwa ręcznego (z całym jego symbolicznym bagażem) jak i przemysłu, który dał możliwość produkcji ma­sowej. (...)

Formy – naturalna multimedialność Zapis specjalny – nuty jako kontrola przestrzeni

Nuta równa się dźwięk, pauza równa się cisza. Gdy muzyk bierze swój instrument, stroi się czy przekłada nuty, zapis milczy, zapis nie reaguje. Wykonawca jakiejkolwiek muzyki musi zbliżyć się do mikrofonu, musi wziąć do ręki bębenek albo otworzyć usta, aby wydobyć dźwięk. (...)

Morświn, biosonar, echolokacja

Bałtycka populacja morświnów (Phocoena phocoena) jest uznawana za krytycznie zagrożoną wyginięciem, taki też jest jej status na Czerwonej Liście Gatunków Zagrożonych stworzonej przez IUCN (Światową Unię Ochrony Przyrody). Największym dla nich problemem są współcześnie stosowane w rybołówstwie bałtyckim stawne sieci skrzelowe. (...)

List od redakcji

fragile nr 3/2010 (9) Kiedy tworzyliśmy niniejszy numer, w Zatoce Meksykańskiej rozprzestrzeniała się gigantyczna plama wstydu – największa katastrofa ekologiczna w historii USA. Lepkość wody, fioletowe smugi ropy unoszące się na powierzchni, rdzawe grudy. Włoski “Vogue”, poruszony wydarzeniami, opublikował kontrowersyjną sesję zdjęciową amerykańskiego fotografa (...)

Harmonia kontrastu. Instalacja Rudolfa Stingla Live w Neue Nationalgalerie

Od 10 lutego w Neue Nationalgalerie w Berlinie prezentowana jest instalacja Rudolfa Stingla (1956-), arty­sty włoskiego pochodzenia obecnie mieszkającego i pracującego w Nowym Jorku. Projekt powstał z myślą o budynku Miesa van der Rohe i zakładał wprowadzenie do jego przestrzeni monumentalnego gestu arty­stycznego, który podejmowałby dialog z minimalistyczną bryłą galerii. (...)