Sztuka



Symbolika światła według Gerharda Richtera

  Od 2007 roku gotycka katedra w Kolonii szczyci się nowym dziełem sztuki – monumentalnym witrażem zaprojektowanym przez Gerharda Richtera. Dzieło zostało przekazane przez arty­stę podczas uroczystej mszy świętej 25 sierp­nia, którą ku uciesze massmediów zbojkotował opiekun katedry, kardynał Joachim Meisner. De­cyzję (...)

Zatrzymana transmisja. O pracach Rolanda Wirtza

Spektakle gromadzące szeroką publiczność, obsługiwane są przez zastępy profesjonalnych fotografów do­kumentalistów. Grymas twarzy strzelca bramki czy przypadkowo odsłonięty biust celebrytki znajdują póź­niej swoje miejsce na rozkładówkach prasy bulwarowej i wzbogacają banki danych internetowych portali. Przez pryzmat tych pojedynczych i kluczowych, ale najefektowniejszych klatek, postrzegane (...)

Design między rzemiosłem a przemysłem

  Już z samej racji natury designu trudno oczekiwać, by do czasu pojawienia się oficjalnych wytycznych, sam zajął jasne stanowisko w stosunku do ekologii. Korzenie nowoczesnego projektowania sięgają z jednej strony rzemiosła i wytwórstwa ręcznego (z całym jego symbolicznym bagażem) jak i przemysłu, który dał możliwość produkcji ma­sowej. (...)

Harmonia kontrastu. Instalacja Rudolfa Stingla Live w Neue Nationalgalerie

Od 10 lutego w Neue Nationalgalerie w Berlinie prezentowana jest instalacja Rudolfa Stingla (1956-), arty­sty włoskiego pochodzenia obecnie mieszkającego i pracującego w Nowym Jorku. Projekt powstał z myślą o budynku Miesa van der Rohe i zakładał wprowadzenie do jego przestrzeni monumentalnego gestu arty­stycznego, który podejmowałby dialog z minimalistyczną bryłą galerii. (...)

Melancholia multimediów? Estetyka relacyjna?

  Konsumenci czasu i przestrzeni Kokieteryjne reklamy na forach internetowych zapewniają, że „podrywanie to sztuka, której można się na­uczyć”. Marketingowcy szkół uwodzenia zachęcają potencjalnych uczniów, by „czym prędzej spełnili ma­rzenia, poznali kobiecą psychikę i bezwstydnie wykorzystali zdobytą wiedzę”[1]. Wyjątkową popularność zdobyły kursy NLP (...)

Sklejki Rauschenberga

  Stałej ekspozycji dzieł ze zbiorów Peggy Guggenheim w Wenecji, pełnej amerykańskich ekspresjonistów, w tym Willema de Kooninga, towarzyszy tego lata czasowa eks­pozycja późnych prac Roberta Rauschenberga zatytuło­wana Gluts. W 1953 roku Rauschenberg wymazał rysunek autorstwa wspomnianego artysty. Był to symboliczny gest dezaprobaty (...)

Pejzaż z podróży — artystyczny Mediolan

  Jan Jakub Rousseau twierdził, że „filozofia nie podróżuje”, a filozofom nie potrzebne jest przemieszczanie się. Co innego antropologom, historykom, a na pewno historykom sztuki i literatom, o czym możemy ła­two przekonać się, czytając zbiory esejów Barbarzyńca w ogrodzie Zbigniewa Herberta czy Obrazy Włoch Pawła Muratowa. (...)

O potrzebie osobistego doświadczenia w obliczu masowych tendencji

Kolejne edycje cyklicznych wystaw sztuki przyciągają przy okazji każdej odsłony tysiące zwiedzających, a Biennale Sztuki w Wenecji, Stambule, Pradze czy Documenta w Kassel urosły do rangi „Mekk” współczes­nego wystawiennictwa. Warto odbywać pielgrzymki do tych miejsc, bo są to podróże pouczające. Pomi­mo, że dostarczają zgoła innych przeżyć niż (...)

Luksus dla ubogich — strategie Jeffa Koonsa

  „Naturalnie, że upajam się luksusem finansowego sukcesu. Właściwie ile jest pieniędzy na świecie?”, pytał w zeszłym roku na Art Frieze, jeden z najlepiej zarabiających amerykańskich artystów, multimilioner Jeff Koons[1]. Ten największy gwiazdor sztuki współczesnej ma image przyzwoitego gościa. Pogodny, zawsze uprzejmy, nosi (...)