Sztuka



Warsztat – post scriptum

Na spotkaniu promocyjnym numeru „Fragile”, którego tematem przewodnim był Warsztat, w dyskusji o tytułowym problemie z całą mocą ukazał się sposób myślenia o warsztacie w kontekście sztuki, gdyż to o niej głównie rozmawialiśmy. Dał o sobie znać, typowy dla cywilizacji europejskiej, szczególnie objawiający się w warstwie intelektualnej, dualizm, dzielący (...)

Fuzja zmysłów i intelektu. O książce Mateusza Chaberskiego „Doświadczenie (syn)estetyczne. Performatywne aspekty przedstawień site-specific”

Książka Mateusza Chaberskiego jest częścią serii „Interpretacje” wydawanej przez Księgarnię Akademicką. Seria ta prezentuje nowe podejście w naukach humanistycznych, otwierające się na dawanie „świadectwa ze spotkania, opisu form i sytuacji w procesie ich oddziaływania”. Tytułowe doświadczenie (syn)estetyczne jest terminem zapożyczonym z pracy brytyjskiej performatyczki Josephine (...)

Potęga i stygmat czarnego słońca. Rozmowy z Bartkiem Buczkiem, Justyną Mędralą, Moniką Chlebek i Łukaszem Stokłosą

Agnieszka Kwiecień: Czym jest dla Ciebie melancholia? Bartek Buczek: Zwróceniem się w głąb i przeciwko sobie. Artystycznie obok poczucia humoru główną inspiracją.   Czy zgodzisz się, że melancholik posiada szczególną kondycję i umiejętności, które pozwalają mu na lepszą obserwację świata i dojrzenie tego, czego nie (...)

Krytyka ciała niemożliwego

Performance Zero miał premierę 9 i 10 października 2015 roku na 9. edycji festiwalu Internazionale Teatro di Immagine e Figura w Teatrze Verdi w Mediolanie, w Polsce pokazywany był miesiąc później, 14 listopada, w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. Spektakl stanowi część szerszego przedsięwzięcia (...)

Róża jest znakiem namiętnego dystansu do pewnej koncepcji obrazu. O performatywności malarstwa Agaty Nowosielskiej

Vis-à-vis wejścia do Gdańskiej Galerii Miejskiej, gdzie trwa właśnie wystawa Agaty Nowosielskiej W barok, znajduje się obraz Róża, który sprawił, że weszłam do galerii chyba po raz pierwszy w życiu czując się tak, jak prawdopodobnie muszą czuć się koneserzy sztuki, poruszając się pośród przedmiotów (...)

Nieoczywiste porządki geometrii, czyli o najnowszej wystawie Tamary Berdowskiej w Krakowie

„Te obrazy wyglądają tak, jakby nie były ręką ludzką stworzone” – powiedział o nich w rozmowie znajomy malarz. Ta  twórczość frapuje, dystansuje i pociąga zarazem, rezonuje pytaniem: jak to możliwe, skąd pochodzi, do czego odnosi? Artystyczne dokonania Tamary Berdowskiej, prezentowane w ostatnich latach na kilku indywidualnych pokazach, (...)

Retrospekcja, nowoczesność i propaganda: wokół wystawy „Zaraz po wojnie”

Pierwsza sala wystawy Zaraz po wojnie: Proletariatczycy Felicjana Szczęsnego Kowarskiego i Głowa robotnika Xawerego Dunikowskiego – monumentalne i tępe pomniki mariażu sztuki i władzy – giną przytłoczone wielogłosem haseł i sloganów, wyzierających z propagandowych plakatów. To pierwszy, sugestywny znak, że w ramach ekspozycji, zorganizowanej w warszawskiej Zachęcie, (...)

Izabella Gustowska: homoerotyczne odczytanie

Niezbyt wiele uwagi poświęciła krytyka artystyczna aspektom homoerotycznym obecnym w twórczości Izabelli Gustowskiej. Gubiły się one w gąszczu wielu podejmowanych przez nią wątków, które sugerując ewentualność ich występowania, były dla dyskusji o niej bardziej bezpieczne i uniwersalne. Chętnie i wiele pisano o kobietach u Gustowskiej w kontekście motywu (...)

Polityka kulturalna Wielkiej Brytanii w dobie rozwoju Britartu

W opracowaniach na temat Young British Artists dominujące jest założenie, iż umieszczając historię grupy w kontekście politycznym, wypada przede wszystkim przyjąć perspektywę jej powiązań z nową polityką Tony’ego Blaira. W kraju, który od 1979 roku przez ponad dekadę rządzony był przez Partię Konserwatywną, postać Blaira symbolizowała (...)

Etyka i erotyka w sprawie WOJNY I POKOJU. Wystawa w Galerii Labirynt

Wystawę Wojna i pokój w Galerii Labirynt w Lublinie otwiera praca grupy Twożywo Kiedy wreszcie będzie wojna (2001). Bardzo konkretnie sytuuje się na samym początku prowadzonej przez zespół kuratorów refleksji: oto widzimy mężczyznę, który leży na łące. Pogrążony być może w egzystencjalnej refleksji, nudzi się i oczekuje (...)

ArtBoom: o wsi w mieście

Rydlówka, dworek we wsi Bronowice (dzisiaj dzielnicy Krakowa), w którym odbyło się słynne wesele opisane przez Stanisława Wyspiańskiego, to idealny punkt wyjścia do przemierzania miasta śladem prac tegorocznego ArtBoomu i refleksji nad motywem przewodnim tej edycji – Przemiana wsi w miasto. Mogłoby się wydawać, że temat banalny (...)

Wschód (fragment książki „Chłopak z pianinem”)

Euromajdan to alegoria jednostki szukającej. Ukraińców czekających na świt. Sergiy Lebedynskyy   Charków leży na terenie północno-wschodniej Ukrainy, tuż przy granicy z Rosją. W latach 1917-1934 był stolicą Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej. Dziś jest drugim co do wielkości (po Kijowie) ukraińskim miastem, ekonomicznie bardziej powiązanym z Rosją niż z samą (...)