Sztuka



Nadszedł czas muzeów. Z Katarzyną Jagodzińską rozmawia Krzysztof Siatka

(...)

To co zrobić, aby przeżyć? Z Mikołajem Iwańskim rozmawia Agnieszka Kwiecień

Agnieszka Kwiecień: Reprezentuje Pan Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej, które od swoich początków jako organizacja interesuje się pozycją artysty między innymi na rynku pracy. Dlaczego status artysty pracownika jest szczególny? Mikołaj Iwański: Status artysty nie różni się jakoś szczególnie od statusu znacznej grupy ludzi (...)

Utrata obrazu. Z Moniką Niwelińską rozmawiali: Agnieszka Kwiecień i Krzysztof Siatka

Krzysztof Siatka: Tytuły twoich prac odnoszą się do zagadnienia przemijania, znikania, pustki. Monika Niwelińska: Tym, co rzeczywiście mnie interesuje jest zanik, rozpływanie, dekonstrukcja formy, która powoduje rozpad, formując nowe znaczenie, nową wizualność. Pozorna anihilacja. Zostajemy zetknięci z pewnym śladem po czymś, co było, (...)

Ciężka fotografia

Roland Wirtz traktuje fotografię niezwykle poważnie. Dziś, w dobie wszechobecnych cyfrowych fotek, aparatów w telefonach, tabletach, laptopach, wśród możliwości robienia zdjęć nieustannie, wszystkiemu i wszystkim, jego postawa wydaje się anachroniczna – i w tym właśnie anachronizmie pociągająca. Zamiast robić wysmakowane i modne zdjęcia – jak (...)

Entropia w Awangardzie. O wystawie „Życie artysty z drugiej połowy XX wieku”

Tytuł trwającej we wrocławskiej galerii Awangarda wystawy monograficznej Krzysztofa Wałaszka (27 marca – 17 maja 2015) trafnie oddaje wydobyty z pokazanych prac potencjał rozsadzania dominujących historyczno-artystycznych narracji – w tym, przede wszystkim, zdeponowanej w ekspozycji narracji biograficznej. W efekcie prace doprowadziły kuratorkę wystawy, Annę Markowską, (...)

Niespokojne morze łez. „Lacrimosa” Oskara Dawickiego

Monumentalność i głębokość – za pomocą tych dwóch przymiotników można próbować nazwać to, czego doświadcza się po przejściu granicy, która oddziela światło od ciemności w Galerii Labirynt w Lublinie. Ta granica nie należy do Lacrimosy – jest nasza; to my stoimy po stronie światła i tylko od czasu do czasu zanurzamy (...)

Buty van Gogha, czyli spór o interpretację

Z pozoru niewinne pytanie: Do kogo należą buty? – stało się początkiem jednej z najdonioślejszych dyskusji w humanistyce, która wykroczyła poza samą kwestię owej specyficznej atrybucji. Przerodziła się w spór dotyczący prawdy w malarstwie (i prawdy malarstwa), interpretacji i nadinterpretacji.   Ciemnobrązowe buty są wyraźnie zniszczone, schodzone. Ich (...)

Minimalizm – raz jeszcze

(...)

O głodzie. Z Karoliną Brzuzan rozmawia Agata Stronciwilk

W tworzonej przez Karolinę Brzuzan książce kucharskiej nie odnajdziemy przepisu na babeczki waniliowe czy wołowego burgera. Głodowa książka kucharska to opowieść o egzystencjalnym minimum. W dobie nadkonsumpcji i marnotrawstwa żywności artystka przypomina, co się je, gdy nie ma co jeść. Rozmowa o głodzie, jako zjawisku politycznym, a także (...)

Ciała na sprzedaż

Wielka hala. Półmrok. Zapach metalu, siana i odchodów. Ten ostatni najsilniej wdziera się w nozdrza. To wyobrażenie obory – „domu” krów z chowu wielkoprzemysłowego. Wyobrażenie, bo w takim miejscu nigdy nie byłam. Jakieś wyobrażenie takich miejsc jednak w powszechnej świadomości istnieje. Być może mgliste i szybko wypierane, (...)
Olia Lialina, Agatha Appears (1997/2008), zrzut ekranowy. Praca z kolekcji C3: Center for Culture and Communication Foundation, Budapeszt

Poza cyfrowy niebyt. Strategie utrwalania sztuki Internetu

Zjawisko znikania, dostrzegalne w kontekście Sieci już przed kilkoma laty, nabiera dziś innego znaczenia: staje się całkowite, zagraża czemuś nader istotnemu – zawartej w dziele sztuki wartości intelektualnej. Akceleracja technologiczna powoduje błyskawiczne starzenie się mediów, bezużyteczność interfejsów i niekompatybilność oprogramowania. Po dwudziestu latach istnienia w Sieci, wiele projektów artystycznych, zwłaszcza zależnych (...)

Dokumentacja – reprodukcja – reprezentacja – partytura

Postawione w ramach konferencji „Znikanie”, poświęconej dokumentacji efemerycznych zjawisk w kulturze współczesnej, pytanie: Jak zaprezentować sens zjawiska, które bezpowrotnie minęło? – zadałbym w innym szyku: Jak bezstratnie zaprezentować zjawisko, którego sens pojawił się w określonej chwili, a zaraz potem bezpowrotnie zniknął? Stykam się z tą problematyką dokumentacji, jej zmieniającej się roli (...)