Sztuka



To co zrobić, aby przeżyć? Z Mikołajem Iwańskim rozmawia Agnieszka Kwiecień

Agnieszka Kwiecień: Reprezentuje Pan Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej, które od swoich początków jako organizacja interesuje się pozycją artysty między innymi na rynku pracy. Dlaczego status artysty pracownika jest szczególny? Mikołaj Iwański: Status artysty nie różni się jakoś szczególnie od statusu znacznej grupy ludzi (...)

Utrata obrazu. Z Moniką Niwelińską rozmawiali: Agnieszka Kwiecień i Krzysztof Siatka

Krzysztof Siatka: Tytuły twoich prac odnoszą się do zagadnienia przemijania, znikania, pustki. Monika Niwelińska: Tym, co rzeczywiście mnie interesuje jest zanik, rozpływanie, dekonstrukcja formy, która powoduje rozpad, formując nowe znaczenie, nową wizualność. Pozorna anihilacja. Zostajemy zetknięci z pewnym śladem po czymś, co było, (...)

Ciężka fotografia

Roland Wirtz traktuje fotografię niezwykle poważnie. Dziś, w dobie wszechobecnych cyfrowych fotek, aparatów w telefonach, tabletach, laptopach, wśród możliwości robienia zdjęć nieustannie, wszystkiemu i wszystkim, jego postawa wydaje się anachroniczna – i w tym właśnie anachronizmie pociągająca. Zamiast robić wysmakowane i modne zdjęcia – jak (...)

Entropia w Awangardzie. O wystawie „Życie artysty z drugiej połowy XX wieku”

Tytuł trwającej we wrocławskiej galerii Awangarda wystawy monograficznej Krzysztofa Wałaszka (27 marca – 17 maja 2015) trafnie oddaje wydobyty z pokazanych prac potencjał rozsadzania dominujących historyczno-artystycznych narracji – w tym, przede wszystkim, zdeponowanej w ekspozycji narracji biograficznej. W efekcie prace doprowadziły kuratorkę wystawy, Annę Markowską, (...)

Niespokojne morze łez. „Lacrimosa” Oskara Dawickiego

Monumentalność i głębokość – za pomocą tych dwóch przymiotników można próbować nazwać to, czego doświadcza się po przejściu granicy, która oddziela światło od ciemności w Galerii Labirynt w Lublinie. Ta granica nie należy do Lacrimosy – jest nasza; to my stoimy po stronie światła i tylko od czasu do czasu zanurzamy (...)

Buty van Gogha, czyli spór o interpretację

Z pozoru niewinne pytanie: Do kogo należą buty? – stało się początkiem jednej z najdonioślejszych dyskusji w humanistyce, która wykroczyła poza samą kwestię owej specyficznej atrybucji. Przerodziła się w spór dotyczący prawdy w malarstwie (i prawdy malarstwa), interpretacji i nadinterpretacji.   Ciemnobrązowe buty są wyraźnie zniszczone, schodzone. Ich (...)

Minimalizm – raz jeszcze

Czy minimalizm na naszych oczach nie staje się „globalną marką” wszelkich ascetycznych praktyk? Czy to rzeczywiście dobre zawołanie dla ruchów antykonsumerskich bądź postaw specyficznego sprzeciwu, jeśli ciągle aktualne są inne funkcje łączone z minimalizmem, bardzo mocno osadzające to pojęcie z jednej strony w instytucjach artworldu, z drugiej (...)

O głodzie. Z Karoliną Brzuzan rozmawia Agata Stronciwilk

W tworzonej przez Karolinę Brzuzan książce kucharskiej nie odnajdziemy przepisu na babeczki waniliowe czy wołowego burgera. Głodowa książka kucharska to opowieść o egzystencjalnym minimum. W dobie nadkonsumpcji i marnotrawstwa żywności artystka przypomina, co się je, gdy nie ma co jeść. Rozmowa o głodzie, jako zjawisku politycznym, a także (...)

Ciała na sprzedaż

Wielka hala. Półmrok. Zapach metalu, siana i odchodów. Ten ostatni najsilniej wdziera się w nozdrza. To wyobrażenie obory – „domu” krów z chowu wielkoprzemysłowego. Wyobrażenie, bo w takim miejscu nigdy nie byłam. Jakieś wyobrażenie takich miejsc jednak w powszechnej świadomości istnieje. Być może mgliste i szybko wypierane, (...)
Olia Lialina, Agatha Appears (1997/2008), zrzut ekranowy. Praca z kolekcji C3: Center for Culture and Communication Foundation, Budapeszt

Poza cyfrowy niebyt. Strategie utrwalania sztuki Internetu

Zjawisko znikania, dostrzegalne w kontekście Sieci już przed kilkoma laty, nabiera dziś innego znaczenia: staje się całkowite, zagraża czemuś nader istotnemu – zawartej w dziele sztuki wartości intelektualnej. Akceleracja technologiczna powoduje błyskawiczne starzenie się mediów, bezużyteczność interfejsów i niekompatybilność oprogramowania. Po dwudziestu latach istnienia w Sieci, wiele projektów artystycznych, zwłaszcza zależnych (...)

Dokumentacja – reprodukcja – reprezentacja – partytura

Postawione w ramach konferencji „Znikanie”, poświęconej dokumentacji efemerycznych zjawisk w kulturze współczesnej, pytanie: Jak zaprezentować sens zjawiska, które bezpowrotnie minęło? – zadałbym w innym szyku: Jak bezstratnie zaprezentować zjawisko, którego sens pojawił się w określonej chwili, a zaraz potem bezpowrotnie zniknął? Stykam się z tą problematyką dokumentacji, jej zmieniającej się roli (...)
Dom Kereta

Znikome wymagania

Dom Kereta to zaskakująca instalacja. Niewielki, wciśnięty pomiędzy dwa budynki, nikomu nieprzeszkadzający, a jednak przyciągający uwagę. Ilu ludzi, tyle interpretacji i zdziwienia, zaskoczenia, zainteresowania. Przechodnie chcą wejść, pooglądać, że też tak się da, że jedni ludzie umieją tak budować, a inni – tak mieszkać. Architekt Jakub (...)