Czytelnia



Fotografia nagrobna – problematyka zagadnienia na przykładzie cmentarzy dawnego powiatu tarnopolskiego

Nasze, czy wasze? Nasze, czy ich? Czyje są te uwierające, zmitologizowane Kresy? Ani wasze, ani ich – mówi ziemia niczyja, na której cyrylica jest w sąsiedztwie alfabetu łacińskiego. Jakby litery i słowa miały być największą granicą, a jednocześnie nie były żadną. Ziemia jest ta sama, jedna, współdzielona na terenie (...)

GORĄCZKA TWORZENIA. WOKÓŁ WYSTAWY JAN HRYNKOWSKI. OPOWIEŚĆ ARTYSTY

W 1966 roku Joanna Pollakówna pisała o urodzonym w 1891 roku artyście: „Jan Hrynkowski jest stale czynny, wciąż żywo, wrażliwie obcuje z wizualną tkanką rzeczy i pejzażu. Ta wyczulona chłonność, obfitość twórcza, niepohamowane dążenie do malarskiego ogarnięcia całego świata kolorów, ruchu, przestrzeni migotliwych świateł znamionują całą (...)

30-​lecie Stowarzyszenia Pisarzy Polskich w Krakowie

13 grudnia świętowaliśmy trzydzieści lat odkąd w stolicy małopolski funkcjonuje Stowarzyszenie Pisarzy Polskich. Huczne obchody składały się z konferencji prasowej, panelu wspomnieniowego z udziałem pierwszych członków oraz wieczoru literacko-​muzycznego. Stowarzyszenie zajmuje się praktycznymi problemami dotyczącymi zawodu pisarza, czyli prawem autorskim, wynagrodzeniami, sprawami podatkowymi oraz emerytalnymi. Ponadto, (...)

Minimum metrażu, maksimum emocji – realcja z 26. edycji festiwalu Etiuda&Anima

Etiudę&Animę można nazwać festiwalem wyjątkowym. A wyróżnienie się na kulturalnej mapie Krakowa jest nie lada wyzwaniem. Festiwal ten robi to jednak całkiem dobrze, skupiając się – w przeciwieństwie do reszty licznych festiwali filmowych — na dziełach krótkometrażowych. Mało popularne, trochę lekceważone przez masowego widza, odbiorcom kultury niszowej od dłuższego (...)

MIĘDZY LALĄ-​NIEMCEM A PODOBNIEŻ-​ŻYDEM MĘSKOŚĆ POLSKA MOŻE SIĘ WYDARZYĆ (O BIAŁOSZEWSKIM)

Męskość, polskość, typowość Chętnie – i nie bezzasadnie – myślimy o Białoszewskim jako o twórcy, którego spojrzenie sytuuje się zawsze obok dominującego, odświeża znaturalizowane ujęcia czy toposy, dostrzega nieoczywistości, pęknięcia, zwraca uwagę na alternatywy, w miejsce „uświęconego” ustanawia „samoswoje”. Słowo klucz: osobność. W znacznej mierze jest to zasługa queerowości jego (...)

Zdaje ci się, że jesteś ważniakiem”[1].”. O wzorcach męskości w filmie Fargo braci Coen

Począwszy od lat 70. XX wieku perspektywa feministyczna na dobre zagościła w badaniach filmoznawczych. Słynny esej Laury Mulvey Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne (Visual Pleasure and Narrative Cinema), napisany w 1973 i opublikowany w czasopiśmie „Screen” w 1975 roku, zapoczątkował w filmoznawstwie szereg badań nad wizerunkiem kobiety w kinie. (...)

ZERO – DYNAMO — COSMOS. Zakończenie wystawy Deep Impact. Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.

Wystawa abstrakcyjnego malarstwa awangardowego to potencjalnie najbardziej niszowe przedsięwzięcie, mogące liczyć na niewielką liczbę zainteresowanych. Nie wiem, czy potwierdziło się to w przypadku ekspozycji Deep Impact zorganizowanej w Fundacji Gierowskiego w Warszawie, jednak kilka wyróżniających ją cech sprawia, że przynajmniej potencjalnie mogłaby ona przyciągnąć uwagę nieco szerszej grupy odbiorców. (...)

GRUPA KRAKOWSKA I „STYL RUDEROWY”. NA MARGINESIE WYSTAWY IDZIE MŁODOŚĆ

„Miasteczko, otoczone małemi wzgórzami, tonęło w bujnej zieleni sadów, jak przepiórcze gniazdo w trawach. Ze szmaragdowej zieloności wyglądały tu i owdzie strzeliste wieże kościołów i miłe oku czerwone dachówki zamożniejszych domków. Na najwyższych wzgórzach groźnie i malowniczo szarzały odwieczne kamienne ruiny. Wyglądało to wspaniale i ślicznie. Niestety, ledwieśmy (...)

Sigmund Freud jako ofiara systemu patriarchalnego na pokładzie symbolicznego statku Nostromo

Zasług dla bardzo szeroko pojmowanej humanistyki trudno jest Freudowi odmówić. Nawet gdy odrzucimy niektóre merytoryczne walory jego pracy naukowej, teksty „ojca psychoanalizy” nadal pozostają niezwykle ciekawymi lekturami – część z nich odznacza się jakością pisarską zbliżoną do klasyki powieści kryminalnej, inne z kolei dostarczają (...)

Poszukiwania (Lucia Dlugoszewski), powroty (Julius Eastman) i parytet (48:52). O festiwalu Sacrum Profanum 2019 rozmawiamy z Krzysztofem Pietraszewskim.

Tomasz Gregorczyk: W programie tej edycji Sacrum Profanum jest kilka powrotów: Julius Eastman, Éliane Radigue, Pauline Oliveros… Krzysztof Pietraszewski: W przypadku Radigue i Oliveros staram się, żeby nie były to powroty, tylko stała obecność. Sam chyba najbardziej odnajduję się w minimalizmie oraz postminimalizmie i wydaje mi się, (...)

Nigdy nie będzie takiego lata

Podobno najwięcej przestępstw zdarza się latem. Zdaje się, że intensywne nasłonecznienie i wysoka temperatura sprawiają, że ludzie stają się bardziej skłonni do agresji. Noc z 8 na 9 sierpnia zakończyła się tragicznie dla wschodzącej gwiazdy Hollywood – charyzmatycznej Sharon Tate. Aktorka i żona znanego reżysera, będąca wówczas w dziewiątym miesiącu (...)

Judy Garland i Fred Astaire – między kobiecością a męskością. Burzenie stereotypów płciowych w Wielkanocnej paradzie Charlesa Waltersa

Po zakończeniu II wojny światowej wizerunek kobiety w amerykańskim kinie oscylował między kuszącą i niebezpieczną femme fatale jaką uosabiały Rita Hayworth, Ava Gardner czy Lauren Bacall, a przemiłymi dziewczynami z sąsiedztwa o ciepłych głosach Alice Faye czy Deanny Durbin, które potrafiły zmienić życie wykolejonego bohatera na lepsze. Niezależnie od tego (...)