Czytelnia



Minimum metrażu, maksimum emocji – realcja z 26. edycji festiwalu Etiuda&Anima

Etiudę&Animę można nazwać festiwalem wyjątkowym. A wyróżnienie się na kulturalnej mapie Krakowa jest nie lada wyzwaniem. Festiwal ten robi to jednak całkiem dobrze, skupiając się – w przeciwieństwie do reszty licznych festiwali filmowych — na dziełach krótkometrażowych. Mało popularne, trochę lekceważone przez masowego widza, odbiorcom kultury niszowej od dłuższego (...)

Przestrzeń „dotrumienna”. Literatura mniejsza Eugeniusza Tkaczyszyna-​Dyckiego

(…) negatywność nie jest niczym innym jak Nicością, która może się manifestować tylko jako śmierć Alexandre Kojève, Idea śmierci w filozofii Hegla Obudziłem się w nocy i odkryłem prawdę której nie chciałem przyjąć: to nie są moje wiersze  E. Tkaczyszyn-​Dycki, I. Piosenka o deportacjach Eugeniusz Tkaczyszyn-​Dycki Wyobrażenie przestrzeni w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-​Dyckiego (...)

MIĘDZY LALĄ-​NIEMCEM A PODOBNIEŻ-​ŻYDEM MĘSKOŚĆ POLSKA MOŻE SIĘ WYDARZYĆ (O BIAŁOSZEWSKIM)

Męskość, polskość, typowość Chętnie – i nie bezzasadnie – myślimy o Białoszewskim jako o twórcy, którego spojrzenie sytuuje się zawsze obok dominującego, odświeża znaturalizowane ujęcia czy toposy, dostrzega nieoczywistości, pęknięcia, zwraca uwagę na alternatywy, w miejsce „uświęconego” ustanawia „samoswoje”. Słowo klucz: osobność. W znacznej mierze jest to zasługa queerowości jego (...)

Zdaje ci się, że jesteś ważniakiem”[1].”. O wzorcach męskości w filmie Fargo braci Coen

Począwszy od lat 70. XX wieku perspektywa feministyczna na dobre zagościła w badaniach filmoznawczych. Słynny esej Laury Mulvey Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne (Visual Pleasure and Narrative Cinema), napisany w 1973 i opublikowany w czasopiśmie „Screen” w 1975 roku, zapoczątkował w filmoznawstwie szereg badań nad wizerunkiem kobiety w kinie. (...)

ZERO – DYNAMO — COSMOS. Zakończenie wystawy Deep Impact. Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.

Wystawa abstrakcyjnego malarstwa awangardowego to potencjalnie najbardziej niszowe przedsięwzięcie, mogące liczyć na niewielką liczbę zainteresowanych. Nie wiem, czy potwierdziło się to w przypadku ekspozycji Deep Impact zorganizowanej w Fundacji Gierowskiego w Warszawie, jednak kilka wyróżniających ją cech sprawia, że przynajmniej potencjalnie mogłaby ona przyciągnąć uwagę nieco szerszej grupy odbiorców. (...)

GRUPA KRAKOWSKA I „STYL RUDEROWY”. NA MARGINESIE WYSTAWY IDZIE MŁODOŚĆ

„Miasteczko, otoczone małemi wzgórzami, tonęło w bujnej zieleni sadów, jak przepiórcze gniazdo w trawach. Ze szmaragdowej zieloności wyglądały tu i owdzie strzeliste wieże kościołów i miłe oku czerwone dachówki zamożniejszych domków. Na najwyższych wzgórzach groźnie i malowniczo szarzały odwieczne kamienne ruiny. Wyglądało to wspaniale i ślicznie. Niestety, ledwieśmy (...)

Sigmund Freud jako ofiara systemu patriarchalnego na pokładzie symbolicznego statku Nostromo

Zasług dla bardzo szeroko pojmowanej humanistyki trudno jest Freudowi odmówić. Nawet gdy odrzucimy niektóre merytoryczne walory jego pracy naukowej, teksty „ojca psychoanalizy” nadal pozostają niezwykle ciekawymi lekturami – część z nich odznacza się jakością pisarską zbliżoną do klasyki powieści kryminalnej, inne z kolei dostarczają (...)

Poszukiwania (Lucia Dlugoszewski), powroty (Julius Eastman) i parytet (48:52). O festiwalu Sacrum Profanum 2019 rozmawiamy z Krzysztofem Pietraszewskim.

Tomasz Gregorczyk: W programie tej edycji Sacrum Profanum jest kilka powrotów: Julius Eastman, Éliane Radigue, Pauline Oliveros… Krzysztof Pietraszewski: W przypadku Radigue i Oliveros staram się, żeby nie były to powroty, tylko stała obecność. Sam chyba najbardziej odnajduję się w minimalizmie oraz postminimalizmie i wydaje mi się, (...)

Nigdy nie będzie takiego lata

Podobno najwięcej przestępstw zdarza się latem. Zdaje się, że intensywne nasłonecznienie i wysoka temperatura sprawiają, że ludzie stają się bardziej skłonni do agresji. Noc z 8 na 9 sierpnia zakończyła się tragicznie dla wschodzącej gwiazdy Hollywood – charyzmatycznej Sharon Tate. Aktorka i żona znanego reżysera, będąca wówczas w dziewiątym miesiącu (...)

Judy Garland i Fred Astaire – między kobiecością a męskością. Burzenie stereotypów płciowych w Wielkanocnej paradzie Charlesa Waltersa

Po zakończeniu II wojny światowej wizerunek kobiety w amerykańskim kinie oscylował między kuszącą i niebezpieczną femme fatale jaką uosabiały Rita Hayworth, Ava Gardner czy Lauren Bacall, a przemiłymi dziewczynami z sąsiedztwa o ciepłych głosach Alice Faye czy Deanny Durbin, które potrafiły zmienić życie wykolejonego bohatera na lepsze. Niezależnie od tego (...)

Stypa komedianta niejedno ma imię

„Postfolkowe zgliszcza zostały przywrócone do życia za sprawą dwubiegunowej maszynki do mielenia folku” – takimi słowy reklamuje się krakowski duet Kirszenbaum, który trzy miesiące temu wydał krążek zawierający dziesięć groteskowych opowiadań intertekstualnych. Jakub Wiśniewski oraz Kacper Szpyrka ukazują różne oblicza folkloru: (...)

Muzyka na polach zieleni. O programie festiwalu Gadafest 2019 w Miechowie rozmawiamy z Kubą Gołąbem

Tomasz Gregorczyk: Festiwal, na którym można usłyszeć muzykę eksperymentalną, to nie takie częste zjawisko w mniejszych miastach. A jednak Gadafest od kilku lat organizowany jest w Miechowie, wcześniej w Rabce. Jak się robi tego rodzaju festiwal w takim miejscu? Kuba Gołąb: Zaczęło się w Rabce. Przy okazji kręcenia klipu zespołu Gadabit (...)