Muzyka



Poszukiwania (Lucia Dlugoszewski), powroty (Julius Eastman) i parytet (48:52). O festiwalu Sacrum Profanum 2019 rozmawiamy z Krzysztofem Pietraszewskim.

Tomasz Gregorczyk: W programie tej edycji Sacrum Profanum jest kilka powrotów: Julius Eastman, Éliane Radigue, Pauline Oliveros… Krzysztof Pietraszewski: W przypadku Radigue i Oliveros staram się, żeby nie były to powroty, tylko stała obecność. Sam chyba najbardziej odnajduję się w minimalizmie oraz postminimalizmie i wydaje mi się, (...)

Stypa komedianta niejedno ma imię

„Postfolkowe zgliszcza zostały przywrócone do życia za sprawą dwubiegunowej maszynki do mielenia folku” – takimi słowy reklamuje się krakowski duet Kirszenbaum, który trzy miesiące temu wydał krążek zawierający dziesięć groteskowych opowiadań intertekstualnych. Jakub Wiśniewski oraz Kacper Szpyrka ukazują różne oblicza folkloru: (...)

Muzyka na polach zieleni. O programie festiwalu Gadafest 2019 w Miechowie rozmawiamy z Kubą Gołąbem

Tomasz Gregorczyk: Festiwal, na którym można usłyszeć muzykę eksperymentalną, to nie takie częste zjawisko w mniejszych miastach. A jednak Gadafest od kilku lat organizowany jest w Miechowie, wcześniej w Rabce. Jak się robi tego rodzaju festiwal w takim miejscu? Kuba Gołąb: Zaczęło się w Rabce. Przy okazji kręcenia klipu zespołu Gadabit (...)

Nyege, Nyege

Myślenie o muzyce spoza zachodniego kręgu kulturowego często odwołuje się do pojęć w rodzaju „lokalnego kolorytu”, „wyjątkowej specyfiki” albo „odwiecznej tradycji”. W czasach, gdy wiele porządków kulturowych istnieje równocześnie, a wymiana między nimi jest łatwiejsza i intensywniejsza niż kiedyś, warto się zastanowić, czy kategoria lokalności ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie, (...)

Geniusz odpoznany?

O Juliuszu Zarębskim oraz pomnikowej edycji fonograficznej jego dzieł fortepianowych z Piotrem Sałajczykiem rozmawia Andrzej Dorobek. Andrzej Dorobek: Czy byłoby zasadnym zaliczyć Juliusza Zarębskiego, autora arcydzieła kameralistyki światowej w postaci Kwintetu fortepianowego g‑moll op. 34, do grupy kompozytorów rodzimych, którzy – jak Feliks Nowowiejski czy Ludomir Różycki, około (...)

Traumy, oszustwa i rozczarowania – czyli jałowe rozważania wokół książki „Idle Days In Patagonia” W.H. Hudsona

Dwa paskudne wypadki, jakim uległ William Hudson już na początku swojej wielkiej wyprawy do Patagonii, sprawiły, że nie tylko był zmuszony całkowicie zmienić swoje plany, ale i poddać się działaniu siły wyższej, której źródło tkwiło w nim samym, a bodźce zewnętrzne jedynie prowokowały ją do eksternalizacji. Owa siła wyższa, której Hudson oprzeć (...)

Splot tradycji z nowoczesnością

Płyta Interferences, wydana przez wytwórnię DUX, stanowi dokumentację wykonawczych i kompozytorskich osiągnięć (z lat 2004–2016) Jerzego Mądrawskiego — jednego z czołowych polskich akordeonistów, prowadzącego ożywioną działalność artystyczną i pedagogiczną. Wśród instrumentalistów, którzy podjęli się realizacji siedmiu dzieł na różne składy kameralne — poza samym zainteresowanym — (...)

Drugie życie melodramatu

Album Melodramas, który ukazał się nakładem wytwórni DUX w 2017 roku, to interesująca propozycja dla miłośników nietuzinkowych związków słowa i muzyki. Na zawartość wydawnictwa — jak nietrudno się domyślić — składają się melodramaty, a więc wywodzące się z XVIII wieku utwory stanowiące połączenie mowy i towarzyszącej jej muzyki (...)

Opera jako ćwiczenie duchowe

Duchowa treść dzieła sztuki Filozofowie muzyki od wieków spierają się o to, co dokładnie jest treścią muzyki. Teorie powstają i giną, a tymczasem sztuka dźwięku wciąż dogłębnie dociera do ludzi różnej wrażliwości. XIX-​wieczny dyskurs o muzyce zdominowała dychotomia muzyki programowej (odnoszącej się do pozamuzycznych treści) i absolutnej – (...)

W prostocie siła: The Necks

Pierwsza w tym roku odsłona cyklu „Something Must Breakˮ  koordynowanego przez Artura Rojka i Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie projektu umożliwiającego przybliżenie polskim odbiorcom twórczości artystów spoza głównego nurtu  miała unikatowy charakter. Na scenie MOS‑u 22 marca 2018 roku zaprezentowało się trio The (...)

Moje myśli nie są mną”. Rozmowa z dr Julią Kaleńską‑Rodzaj

(...)

Na czyich koncertach bawią się Japończycy, czyli jak performuje technologia

Japońska myśl techniczna nie ma sobie równych. Bardzo dobrze rozwinięta nauka i przemysł skutkują powstawaniem coraz bardziej zadziwiających pomysłów i projektów. Jednym z nich jest Hatsune Miku, wirtualna wokalistka – wytwór japońskiej kultury, nauki i techniki. Skąd się wzięła? Hatsune Miku to wirtualna piosenkarka powstała w wyniku (...)