Muzyka



Muzikaim” – muzyczna archeologia. Rozmowa z Witkiem Brodą

Nakładem wydawnictwa Muzyka Odnaleziona ukazała się płyta Muzikaim kapeli Brodów – próba rekonstrukcji przedwojennej wiejskiej muzyki żydowskiej. O tym przedsięwzięciu z Witkiem Brodą rozmawia Andrzej Bieńkowski. Andrzej Bieńkowski: Witku, powiedz mi, kiedy zacząłeś interesować się muzyką żydowską? Witek Broda: To koniec lat 80. i moja (...)
Jean-Francois Lyotard

Trójkąt sonorystyczny, albo co Claude Lévi-​Strauss powiedziałby o kulturze dźwięku, gdyby nie mówił o kuchni

Istnieje jakiś aspekt kulinarny w każdym akcie zabierania głosu… Claude Jaeglé I. Jedzenie, czyli metafora Ojciec chrzestny współczesnej antropologii i zarazem twórca etnologii strukturalistycznej, Claude Lévi-​Strauss, w jednej ze swych klasycznych prac[1] posłużył się tak zwanym „trójkątem kulinarnym”, aby zilustrować strukturalną opozycję (...)
Mike Cooper

Patrz, słuchaj, naśladuj…”. Wywiad z Mikiem Cooperem – rozmawiał Piotr Tkacz

Mike Cooper to urodzony w 1942 roku brytyjski improwizator, gitarzysta i wokalista. Zaczynał od bluesa i folku, które nadal są obecne w jego muzyce; potem odkrył swobodną improwizację, co skłoniło go do poszukiwań i rozszerzenia języka muzycznego. Obecnie dużą rolę w jego muzyce odgrywa elektronika, choć wciąż punktem wyjścia (...)

Formy – naturalna multimedialność (17) Pamiętanie o pamięci

Urzeczywistnienie zasad stworzonych przez człowieka jest możliwe tylko i wyłącznie w momencie, kiedy istnieje pamięć tych zasad. Co jest jednak na początku powoływania do życia nakazu, metody? Pamięć, że trzeba pamiętać. Przywoływanie treści dla Ciebie najważniejszych nie jest możliwe, gdy zagubisz się wśród spraw mniej istotnych, w stracie czasu polegającej (...)

Nić Nibelungów

Bowiem w górze świecą twoje słońca w pełni swej, w jarzeniu odwrócone. Lecz już w tobie się zaczęło bez końca to, co przetrwa słońca nieskończone. (R.M. Rilke, Budda w glorii, tłum. W. Wirpsza) Poniższy tekst ukazał się w numerze „Der Spiegel” z grudnia 1974 roku i uruchomił falę absurdalnych oskarżeń (...)
Okładka płyty Caged/Uncaged z 1993 roku, na której Jello Biafra i Eugene Chadbourne wykonują (w niespełna 4 minuty) Overpopulation And Art

Wizja świata i sztuki Johna Cage’a. Spojrzenie na Overpopulation and Art w stulecie urodzin artysty

Tekst Overpopulation and Art (Przeludnienie i sztuka) został wygłoszony przez Johna Cage’a 28 stycznia 1992 roku w czasie serii wykładów na Uniwersytecie Stanforda w Palo Alto. Było to u schyłku życia autora, na kilka miesięcy przed jego śmiercią. Uprawnione jest zatem traktowanie tego tekstu jako swoistego rodzaju (...)

Tu i teraz”, czy również „później”? Nagrania koncertowe — ankieta „Fragile”

Zostawmy już dyskusję, czy muzyka jest sztuką najbardziej ulotną ze wszystkich. Zgódźmy się przynajmniej co do tego, że chyba ją najbardziej zmieniały same sposoby, w jaki starano się ją uchwycić. Różne systemy zapamiętywania i przekazywania muzyki ułatwiały lub uniemożliwiały przeprowadzanie co bardziej skomplikowanych operacji kompozytorskich; to przecież (...)

Słowa mądrości. Wywiad z Ornettem Colemanem

Żyją jeszcze wielcy instrumentaliści, jak Sonny Rollins czy Wayne Shorter. Ale ostatnią żywą legendą jazzu, która pchnęła historię muzyki instrumentalnej na nowe tory, jest 84-​letni dziś Ornette Coleman. Kontrowersyjny 55 lat temu, kiedy pojawił się w Nowym Jorku, ze swoją wyzwoloną z konwencjonalnych struktur harmonicznych muzyką, dziś (...)

To nie jest wywiad o stroju. Rozmowa z Christianem Scottem

Jest młody, bezczelny i piekielnie utalentowany. 31-​letni trębacz porównania do Milesa Davisa – dla większości muzyków jazzowych największy z możliwych komplementów – odrzuca, mówiąc, że nazywa się Scott, a nie Davis. Zbija z tropu Wyntona Marasalisa w dyskusji o swingu, wypowiada się bez ogródek na tematy, o których muzycy zwykle nie opowiadają niepytani. Choć (...)

Opera Siergieja Prokofiewa „Miłość do trzech pomarańczy” — recenzja

Opera Siergieja Prokofiewa „Miłość do trzech pomarańczy”, po raz pierwszy wystawiona w Chicago w 1921 roku, przeciętnemu polskiemu melomanowi bardziej znana była z intrygującego tytułu, może z nagrań, ale na pewno nie ze sceny – bo nigdy dotąd nie pokazywano jej w Polsce. Tę zaległość nadrobiono wreszcie 25 kwietnia, kiedy w Operze Krakowskiej (...)

Podróżować jest bosko. Motyw podróży w polskich utworach

Muzyka towarzyszy człowiekowi od początków jego istnienia. A podróż? Podróż jest mu jeszcze bliższa. Co więc stać się może, jeśli te dwa motywy zaczną nawzajem się przenikać? Inspiracje podróżą możemy odnaleźć w każdym gatunku muzycznym. W zależności od wykonawcy jej rezultaty mogą być płytkie lub sensowne, (...)

Praca destruująca, czyli o postmajowym tragizmie pewnego urzędnika

A przecież mamy dosyć swoich twarzy Co do historii przejdą tak czy owak Każdy z nas własną wersję ma wydarzeń I nieraz w myślach już ją ubrał w słowa[1] Coraz więcej mówi się o powiązaniach estetyczno-​politycznych, o estetyczności politycznej czy zakorzenieniu estetyki w myśli społecznej. Subiektywne sądy prowadzą do utworzenia moralnych wspólnot (...)