Czytelnia



Kairos i jedno ujęcie w przestrzeni filmu Victoria

(...)

Jedyny Żyd, który żył jak Pan. Rozmowa z Olgą Tokarczuk, Pawłem Maciejką oraz Adrianem Pankiem

Jakub Frank jest postacią historyczną, która wciąż inspiruje naukowców, historyków, pisarzy i reżyserów. W tak zwanej sprawie Jakuba Franka nadal jednak pozostaje wiele pytań i kwestii, do których warto wracać i które warto badać. Z Olgą Tokarczuk – autorką Ksiąg Jakubowych, Pawłem Maciejką – autorem Wieloplemiennego tłumu, (...)

W prostocie siła: The Necks

Pierwsza w tym roku odsłona cyklu „Something Must Breakˮ  koordynowanego przez Artura Rojka i Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie projektu umożliwiającego przybliżenie polskim odbiorcom twórczości artystów spoza głównego nurtu  miała unikatowy charakter. Na scenie MOS‑u 22 marca 2018 roku zaprezentowało się trio The (...)

Tajemnica: „Wieża. Jasny dzień”

Zaczyna się jak w horrorze lub filmie Michaela Hanekego. Kamera unosi się nad samochodem, sunącym po zapomnianej drodze. Po obu stronach asfaltu najpierw szare wieżowce, potem gęsty las. Z kinowych głośników zamiast warkotu silnika czy śpiewu ptaków, bije agresywna kakofonia. Pierwsze ujęcie – jak na film, któremu gro (...)

Moje myśli nie są mną”. Rozmowa z dr Julią Kaleńską‑Rodzaj

(...)

Niemiłość”. Studium rozpadu i pustki według Andrieja Zwiagincewa

Dzisiejsze kino rosyjskie wykorzystuje szeroki wachlarz środków wyrazu, w dość swoisty sposób poszukując swojej tożsamości. Na tym tle spojrzenie Andrieja Zwiagincewa pozostaje nader klasyczne. Już nie po raz pierwszy twórca opowiada o tragedii, często jednak niejednoznacznej i owianej tajemnicą. W swoim najnowszym filmie, Niemiłość (2017), Andriej Zwiagincew (...)

Oscar jest biały czy czarny. A może jest kobietą?

Gdy przez ostatnie miesiące Hollywood żyło świadectwami dotyczącymi molestowania i kontrowersjami wokół znanych nazwisk, wśród których na pierwszy plan wysuwają się przede wszystkim Harvey Weinstein i Kevin Spacey, a akcje #metoo i #timesup wydawały się ogarnąć już cały świat, wszystko wskazywało na to, że Oscary – wydarzenie nie tylko filmowe, ale również polityczne (...)

Żywy skansen — „Macierzyństwo”

Choć w Macierzyństwie (Dede) wojna nie pojawia się na ekranie bezpośrednio, wciąż rozdaje karty zza kulis. Odmierza rytm i wyznacza role. Młodzi mężczyźni wracają z frontu i szykują się na wesele, bo po czasie śmierci nadchodzi czas życia. Wojna obrazuje także układ sił – po stronie oddających (...)

Czy w przyszłości będziemy rodzić zwierzęta?

(...)

Her-​story. „Opowieść podręcznej”

Tęskniłyśmy za przyszłością. Margaret Atwood, Opowieść podręcznej Serial Opowieść podręcznej na podstawie książki Margaret Atwood ukazał się w momencie, kiedy wolność i niezależność kobiet w zachodnich społeczeństwach (znów) zostały zagrożone. Po raz kolejny uświadamiamy sobie, że dotychczasowe przywileje kobiet, a przede wszystkim ich prawo do samostanowienia, nie są raz na zawsze (...)

Na czyich koncertach bawią się Japończycy, czyli jak performuje technologia

Japońska myśl techniczna nie ma sobie równych. Bardzo dobrze rozwinięta nauka i przemysł skutkują powstawaniem coraz bardziej zadziwiających pomysłów i projektów. Jednym z nich jest Hatsune Miku, wirtualna wokalistka – wytwór japońskiej kultury, nauki i techniki. Skąd się wzięła? Hatsune Miku to wirtualna piosenkarka powstała w wyniku (...)

Przyszłość przez zielone okulary: rola literatury w dobie wyzwań klimatycznych

Twórczość literacka i filmowa sci-​fi obfituje w obrazy dystopii, apokaliptycznych wizji Ziemi zniszczonej przez różnego rodzaju lokalne konflikty i katastrofy, czy też najazdy pozaziemskich cywilizacji. Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na nurt w literaturze fantastycznej jakim jest cli-​fi, opisujący katastrofalne skutki zmiany klimatu. Tematyka gatunku wydaje się (...)