Czytelnia



List od redakcji

fragile nr 4/​2011 (14) Skoro dotarli Państwo aż do trzeciej strony „Fragile”, to znaczy, że nie przestraszyli się Państwo „fizycznego” tematu tego wydania. Gwoli ścisłości (a w takim numerze wypada być ścisłym) — po raz pierwszy w naszym kwartalniku funkcjonują dwa oddzielne tematy przewodnie; tym drugim jest biografia. (Niektóre (...)

List od redakcji

fragile nr 1/​2011 (11) Jeżeli kolekcjonerów szczególnie interesują przedmioty rzadkie i osobliwe, to trzeba przyznać, że historia przewrotnie z nich zakpiła, skoro właśnie ze względu na te cechy stali się obiektem badań i referatów na Kongresie Psychiatrów i Neurologów w 1953 roku. Jak podsumowuje ówczesne osiągnięcia naukowe Pierre Cabanne, autor książki (...)

List od redakcji

fragile nr 4/​2010 (10) Jak się — ku mojemu zdumieniu — okazuje, święta to nie tylko skrzętnie przez wieki opracowane rytuały. Otóż w moim obowiązku jest nie tylko w dany sposób się zachowywać, ale i odpowiednio czuć. Gorszące jest już ujawnienie, że nie pielęgnuję pamiątek, że zamiast budować z nich prywatne muzeum, beztrosko wyrzucam je na śmietnik. (...)

Zatrzymana transmisja. O pracach Rolanda Wirtza

Spektakle gromadzące szeroką publiczność, obsługiwane są przez zastępy profesjonalnych fotografów do­kumentalistów. Grymas twarzy strzelca bramki czy przypadkowo odsłonięty biust celebrytki znajdują póź­niej swoje miejsce na rozkładówkach prasy bulwarowej i wzbogacają banki danych internetowych portali. Przez pryzmat tych pojedynczych i kluczowych, ale najefektowniejszych klatek, postrzegane jest wydarzenie; w taki (...)

Design między rzemiosłem a przemysłem

Już z samej racji natury designu trudno oczekiwać, by do czasu pojawienia się oficjalnych wytycznych, sam zajął jasne stanowisko w stosunku do ekologii. Korzenie nowoczesnego projektowania sięgają z jednej strony rzemiosła i wytwórstwa ręcznego (z całym jego symbolicznym bagażem) jak i przemysłu, który dał możliwość produkcji ma­sowej. Także kolejna cecha (...)

Formy — naturalna multimedialność Zapis specjalny — nuty jako kontrola przestrzeni

Nuta równa się dźwięk, pauza równa się cisza. Gdy muzyk bierze swój instrument, stroi się czy przekłada nuty, zapis milczy, zapis nie reaguje. Wykonawca jakiejkolwiek muzyki musi zbliżyć się do mikrofonu, musi wziąć do ręki bębenek albo otworzyć usta, aby wydobyć dźwięk. Nie można uniknąć stwierdzenia, że muzyk (...)

Morświn, biosonar, echolokacja

Bałtycka populacja morświnów (Phocoena phocoena) jest uznawana za krytycznie zagrożoną wyginięciem, taki też jest jej status na Czerwonej Liście Gatunków Zagrożonych stworzonej przez IUCN (Światową Unię Ochrony Przyrody). Największym dla nich problemem są współcześnie stosowane w rybołówstwie bałtyckim stawne sieci skrzelowe. Zrobione (...)

List od redakcji

fragile nr 3/​2010 (9) Kiedy tworzyliśmy niniejszy numer, w Zatoce Meksykańskiej rozprzestrzeniała się gigantyczna plama wstydu — największa katastrofa ekologiczna w historii USA. Lepkość wody, fioletowe smugi ropy unoszące się na powierzchni, rdzawe grudy. Włoski „Vogue”, poruszony wydarzeniami, opublikował kontrowersyjną sesję zdjęciową amerykańskiego fotografa (...)

Harmonia kontrastu. Instalacja Rudolfa Stingla Live w Neue Nationalgalerie

Od 10 lutego w Neue Nationalgalerie w Berlinie prezentowana jest instalacja Rudolfa Stingla (1956-), arty­sty włoskiego pochodzenia obecnie mieszkającego i pracującego w Nowym Jorku. Projekt powstał z myślą o budynku Miesa van der Rohe i zakładał wprowadzenie do jego przestrzeni monumentalnego gestu arty­stycznego, który podejmowałby dialog z minimalistyczną bryłą galerii. Idąc (...)

Melancholia multimediów? Estetyka relacyjna?

Konsumenci czasu i przestrzeni Kokieteryjne reklamy na forach internetowych zapewniają, że „podrywanie to sztuka, której można się na­uczyć”. Marketingowcy szkół uwodzenia zachęcają potencjalnych uczniów, by „czym prędzej spełnili ma­rzenia, poznali kobiecą psychikę i bezwstydnie wykorzystali zdobytą wiedzę”[1]. Wyjątkową popularność zdobyły kursy NLP (Programowanie Neurolingwistyczne), opracowane (...)

Sklejki Rauschenberga

(...)

Pejzaż z podróży — artystyczny Mediolan

Jan Jakub Rousseau twierdził, że „filozofia nie podróżuje”, a filozofom nie potrzebne jest przemieszczanie się. Co innego antropologom, historykom, a na pewno historykom sztuki i literatom, o czym możemy ła­two przekonać się, czytając zbiory esejów Barbarzyńca w ogrodzie Zbigniewa Herberta czy Obrazy Włoch Pawła Muratowa. Poznanie jest możliwe przede (...)