Czytelnia



List od redakcji

fragile nr 3/​2010 (9) Kiedy tworzyliśmy niniejszy numer, w Zatoce Meksykańskiej rozprzestrzeniała się gigantyczna plama wstydu — największa katastrofa ekologiczna w historii USA. Lepkość wody, fioletowe smugi ropy unoszące się na powierzchni, rdzawe grudy. Włoski „Vogue”, poruszony wydarzeniami, opublikował kontrowersyjną sesję zdjęciową amerykańskiego fotografa (...)

Harmonia kontrastu. Instalacja Rudolfa Stingla Live w Neue Nationalgalerie

Od 10 lutego w Neue Nationalgalerie w Berlinie prezentowana jest instalacja Rudolfa Stingla (1956-), arty­sty włoskiego pochodzenia obecnie mieszkającego i pracującego w Nowym Jorku. Projekt powstał z myślą o budynku Miesa van der Rohe i zakładał wprowadzenie do jego przestrzeni monumentalnego gestu arty­stycznego, który podejmowałby dialog z minimalistyczną bryłą galerii. Idąc (...)

Melancholia multimediów? Estetyka relacyjna?

Konsumenci czasu i przestrzeni Kokieteryjne reklamy na forach internetowych zapewniają, że „podrywanie to sztuka, której można się na­uczyć”. Marketingowcy szkół uwodzenia zachęcają potencjalnych uczniów, by „czym prędzej spełnili ma­rzenia, poznali kobiecą psychikę i bezwstydnie wykorzystali zdobytą wiedzę”[1]. Wyjątkową popularność zdobyły kursy NLP (Programowanie Neurolingwistyczne), opracowane (...)

Sklejki Rauschenberga

Stałej ekspozycji dzieł ze zbiorów Peggy Guggenheim w Wenecji, pełnej amerykańskich ekspresjonistów, w tym Willema de Kooninga, towarzyszy tego lata czasowa eks­pozycja późnych prac Roberta Rauschenberga zatytuło­wana Gluts. W 1953 roku Rauschenberg wymazał rysunek autorstwa wspomnianego artysty. Był to symboliczny gest dezaprobaty dla nazbyt (...)

Pejzaż z podróży — artystyczny Mediolan

Jan Jakub Rousseau twierdził, że „filozofia nie podróżuje”, a filozofom nie potrzebne jest przemieszczanie się. Co innego antropologom, historykom, a na pewno historykom sztuki i literatom, o czym możemy ła­two przekonać się, czytając zbiory esejów Barbarzyńca w ogrodzie Zbigniewa Herberta czy Obrazy Włoch Pawła Muratowa. Poznanie jest możliwe przede (...)

O potrzebie osobistego doświadczenia w obliczu masowych tendencji

Kolejne edycje cyklicznych wystaw sztuki przyciągają przy okazji każdej odsłony tysiące zwiedzających, a Biennale Sztuki w Wenecji, Stambule, Pradze czy Documenta w Kassel urosły do rangi „Mekk” współczes­nego wystawiennictwa. Warto odbywać pielgrzymki do tych miejsc, bo są to podróże pouczające. Pomi­mo, że dostarczają zgoła innych przeżyć niż religijne (...)

Luksus dla ubogich — strategie Jeffa Koonsa

„Naturalnie, że upajam się luksusem finansowego sukcesu. Właściwie ile jest pieniędzy na świecie?”, pytał w zeszłym roku na Art Frieze, jeden z najlepiej zarabiających amerykańskich artystów, multimilioner Jeff Koons[1]. Ten największy gwiazdor sztuki współczesnej ma image przyzwoitego gościa. Pogodny, zawsze uprzejmy, nosi (...)