Sztuka



Izabella Gustowska: homoerotyczne odczytanie

Niezbyt wiele uwagi poświęciła krytyka artystyczna aspektom homoerotycznym obecnym w twórczości Izabelli Gustowskiej. Gubiły się one w gąszczu wielu podejmowanych przez nią wątków, które sugerując ewentualność ich występowania, były dla dyskusji o niej bardziej bezpieczne i uniwersalne. Chętnie i wiele pisano o kobietach u Gustowskiej w kontekście motywu podwójności, (...)

Polityka kulturalna Wielkiej Brytanii w dobie rozwoju Britartu

W opracowaniach na temat Young British Artists dominujące jest założenie, iż umieszczając historię grupy w kontekście politycznym, wypada przede wszystkim przyjąć perspektywę jej powiązań z nową polityką Tony’ego Blaira. W kraju, który od 1979 roku przez ponad dekadę rządzony był przez Partię Konserwatywną, postać Blaira symbolizowała bowiem nowoczesność i wartości (...)

Etyka i erotyka w sprawie WOJNY I POKOJU. Wystawa w Galerii Labirynt

Wystawę Wojna i pokój w Galerii Labirynt w Lublinie otwiera praca grupy Twożywo Kiedy wreszcie będzie wojna (2001). Bardzo konkretnie sytuuje się na samym początku prowadzonej przez zespół kuratorów refleksji: oto widzimy mężczyznę, który leży na łące. Pogrążony być może w egzystencjalnej refleksji, nudzi się i oczekuje czegokolwiek, co (...)

ArtBoom: o wsi w mieście

Rydlówka, dworek we wsi Bronowice (dzisiaj dzielnicy Krakowa), w którym odbyło się słynne wesele opisane przez Stanisława Wyspiańskiego, to idealny punkt wyjścia do przemierzania miasta śladem prac tegorocznego ArtBoomu i refleksji nad motywem przewodnim tej edycji – Przemiana wsi w miasto. Mogłoby się wydawać, że temat banalny i oklepany (zwłaszcza w Krakowie), (...)

Wschód (fragment książki „Chłopak z pianinem”)

Euromajdan to alegoria jednostki szukającej. Ukraińców czekających na świt. Sergiy Lebedynskyy Charków leży na terenie północno-​wschodniej Ukrainy, tuż przy granicy z Rosją. W latach 1917–1934 był stolicą Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej. Dziś jest drugim co do wielkości (po Kijowie) ukraińskim miastem, ekonomicznie bardziej powiązanym z Rosją niż z samą Ukrainą. (...)

Zerwane wątki i nowe powiązania. Wokół wystawy „Wyborny trup fotografii polskiej”

Największą wystawę tegorocznej edycji TIFF Festiwal – Wybornego trupa fotografii polskiej – można porównać do prezentacji, w której ktoś celowo, na złość autorowi i na kilka minut przed właściwym wystąpieniem, zmienił kolejność slajdów. Efekt łatwo sobie wyobrazić: powstaje chaos, prezentacja zostaje pozbawiona logicznej struktury i nie da się na jej (...)

Obrazy i doświadczenie śmierci. Boltanski i Wróblewski w Krakowie

(...)

Niebieska intymność. „Andrzej Wróblewski: Recto/​verso 1948–1949, 1956–1957” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Wymykające się jednoznacznemu ujęciu i nazwaniu rozdarcie (rozdźwięk, „schizofrenia”, jak pisali niektórzy badacze), charakteryzujące całą twórczość Andrzeja Wróblewskiego, stało się jednym z głównych tematów ostatniego seminarium badawczego i międzynarodowej konferencji poświęconej temu artyście. Zorganizowane w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2012 i 2013 roku, zgromadziły krytyków (...)

Brak nadmiaru. Wokół wystawy „Czysta formalność”

Bez tytułu – taki podpis towarzyszył kilku dziełom, które można było obejrzeć w lubelskiej Galerii Labirynt na wystawie poświęconej tendencjom formalistycznym w młodej, polskiej sztuce. To oczywiście nie jedyna cecha łącząca te dzieła (a na pewno nie najważniejsza). Ciekawy jest jednak sam autorski gest odmowy lub odroczenia nadania nazwy, czyli (...)

Odbicia natury. „Mocne stąpanie po ziemi” w katowickim BWA

W kwietniu 1992 roku młody człowiek z zamożnej rodziny ze Wschodniego Wybrzeża pojechał autostopem na Alaskę i powędrował samotnie w dzikie ostępy na północ od szczytu McKinley. Cztery miesiące później grupa myśliwych polujących na łosie znalazła jego rozkładające się ciało[1]. Ten młody człowiek miał na imię Christopher McCandless, (...)

Wielkie filmy, wielkie plakaty. Wystawa plakatów do filmów Romana Polańskiego

Sztuka plakatu filmowego nie jest może doceniana tak, jak na to zasługuje, ale latem tego roku możemy oglądać w Krakowie imponującą wystawę jej poświęconą. W Pałacu Sztuki przy placu Szczepańskim 23 lipca otwarto ekspozycję, która gromadzi wszystkie plakaty do filmów Romana Polańskiego – to około 500 eksponatów z 30 krajów! (...)

Wystawa na miarę pomnika. Benedykt Jerzy Dorys „Sztuka portretowania czy realność dokumentu”

W zaszczytnym gronie Honorowych Obywateli Miasta Kalisza, wymienionych na stronie miejskiego Urzędu Miasta, brak urodzonych w tym mieście Adama Asnyka i Benedykta Jerzego Dorysa. O ile jednak wąsatemu poecie postawiono w centrum ujmujący pomnik na szerokim cokole, o tyle wybitny fotograf nie został tak dobrze potraktowany we własnym mieście. W sukurs tej sytuacji (...)