„Fragile” zaprasza do współpracy

 

Prosimy o przesyłanie propozycji tematów oraz gotowych tekstów z zakresu literatury, sztuki, muzyki, filmu i antropologii. Chętnie publikujemy artykuły komentujące i omawiające zjawiska zachodzące we współczesnej kulturze, odnoszące się do aktualnych problemów artystycznych, estetycznych, społecznych czy politycznych. Interesują nas teksty krytyczne, eseje, wywiady — dotąd niepublikowane. Proponowane teksty nie powinny przekraczać 16 000 znaków (ze spacjami), należy je przesłać w formie pliku tekstowego. Prosimy także o dołączenie krótkiego biogramu autora.

Zobacz zasady pisowni stosowane we „Fragile” >>

Zdjęcia prosimy nadsyłać w rozdzielczości min. 300 dpi, z prawami do publikacji, ponumerowane, z dołączonymi podpisami do zdjęć w osobnym pliku tekstowym.

Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych oraz zastrzega sobie prawo skracania i redagowania tekstów, a także nadawania tytułów własnych.

Tekst należy przesłać do redaktora odpowiedniego działu — zob. RedakcjaZachęcamy do wcześniejszego zgłaszania redaktorom swoich propozycji: najważniejsze problemy i tezy artykułu. Ostateczna decyzja o publikacji tekstu podejmowana jest na podstawie gotowego artykułu i po otrzymaniu kompletu tekstów do publikacji w danym numerze.

 

WYDANIA „FRAGILE” w 2024 roku:

DOM
redaktorka prowadząca: Agnieszka Tes
Dom jest jednym z najważniejszych toposów kultury, tematem bliskim niemal każdemu. We współczesnej kulturze obserwujemy ewolucję obrazu domu, który przestał być miejscem bezpiecznym (czy wręcz mitycznym), a stał się synonimem rozpadu więzi rodzinnych, samotności, różnego rodzaju braku: emocjonalnego, ekonomicznego. Warto przyjrzeć się wielu wymiarom funkcjonowania obrazu domu w literaturze, sztuce, filmie, teatrze. Potrzebę refleksji o domu podjęła na gruncie naukowym oikologia – zaistnienie tej dziedziny zdradza palący problem przyjrzenia się na nowo odwiecznemu toposowi, być może zrewidowania pewnych stereotypowych ścieżek myślenia utrwalonych przez edukację. Dom to nie tylko rodzina, miejsce do zamieszkania, to także pewna wyobrażeniowa przestrzeń, której każda jednostka może nadać inny sens. Niezwykle twórcze wydaje się zestawienie „mitologii domu” z doświadczeniami współczesnego człowieka, najczęściej anonimowego mieszkańca bloku, który przeżywa swoje życie w całkowicie inny sposób niż jego przodkowie.

ANTROPOCEN
redaktor prowadzący: Miłosz Markiewicz
Gdy w 2000 roku holenderski noblista Paul Crutzen przerwał czyjeś wystąpienie podczas międzynarodowej konferencji geologicznej okrzykiem „Dajcie spokój z tym holocenem! On się skończył. My już żyjemy w antropocenie!”, nikt nie spodziewał się, że użyte przez niego pojęcie zawładnie wyobraźnią naukową oraz masową na najbliższe dziesięciolecia. Zgodnie z wyliczeniami Franciszka Chwałczyka, 20 lat po tym wydarzeniu mamy już ok. 90 nazw alternatywnych, a prof. Ewa Bińczyk słusznie głosi, że zrozumienie antropocenu jest najważniejszym wyzwaniem współczesności. Dlatego też chcemy włączyć się do dyskusji nad tą (wciąż nieoficjalną) nową epoką geologiczną, którą ma charakteryzować niewyobrażalny dotąd wpływ działalności ludzkiej na szeroko rozumiane życie planety Ziemia. Interesuje nas, w jaki sposób narracje o antropocenie pojawiają się w filmie, literaturze, muzyce, teatrze czy sztukach wizualnych, ale również chcemy zapytać, czy rzeczywiście ważną cechą charakterystyczną antropocenu jest – zdiagnozowany przez Bernarda Stieglera – wzrost szeroko rozumianej entropii.

 

Informujemy, że zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz zasadami naukowej i dziennikarskiej rzetelności, wszystkie wykryte zjawiska plagiatów, ghostwritingu, guestauthorship itd. będą demaskowane włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów.

 

FRAGILE NA WWW.FRAGILE.NET.PL

Zapraszamy również do nadsyłania tekstów do publikacji na stronie internetowej „Fragile”: artykułów niezwiązanych z tematami przewodnimi wersji papierowych, a także tekstów, które mogą stanowić dopełnienie aktualnego numeru „Fragile”. Prosimy wówczas o kontakt z redaktorem odpowiedniego działu. Ze względu na profil czasopisma, we „Fragile” nie publikujemy utworów poetyckich i prozatorskich.