„Fragile” 4 (34) 2016: MAGIA / nabór tekstów

0
34

Coraz częściej słychać głosy zaniepokojenia (a nieraz po prostu zdziwienia) tym, że ludzie zwracają się w stronę magii, eksperymentują z rzekomymi siłami nadprzyrodzonymi, pociąga ich świat zaklęć i duchów. Niepokój ten wynika niekiedy z pobudek religijnych, częściej jednak chyba z przesłanek racjonalistycznych. Według Frazera magia to „fałszywy systemem praw przyrody i równocześnie zespół fałszywych wskazówek postępowania”; „praktykowanie przesądów” – kwituje Lehman; „każdy obrzęd, który nie jest częścią zorganizowanego kultu” – stwierdza Mauss. To tylko kilka najczęściej przywoływanych definicji magii, nieraz powstających poprzez uwypuklenie cech odróżniających ją od religii, choć granica ta jest bardzo płynna. Czy nie jest to bodaj najbardziej fascynujący aspekt problemu: owe relacje między religią, nauką i magią, np. spór o występowanie elementów magicznych w religii, poszukiwanie „naukowych” uzasadnień dla działania magii itd.?

Nas interesuje przede wszystkim magia w dzisiejszym świecie (nie tylko zachodnim), a także postrzeganie jej przez współczesnych badaczy i twórców. Jakie jest miejsce myślenia i praktyk magicznych w kulturze współczesnej, jakie pełni funkcje? Podobno społeczeństwo nie zawsze jest świadome „swojej magii”. Czy w tym numerze „Fragile” jesteśmy w stanie wytropić jej ukryte w naszej kulturze przejawy? Lewitacje, metamorfozy, telekineza, ezoteryka, okultyzm – to „wyższa szkoła magii”. Ale już przesądy wiejskie, obrzędy myśliwskie, cudowne sposoby na szczęście i zdrowie – zdają się być elementem zwykłego, codziennego życia. Czy człowiek chce w ten sposób odbudować swój (zagubiony?) związek ze światem i przywrócić (utracone?) poczucie wpływu na niego? Jaka jest w tych procesach rola Internetu i pozorna równoważność źródeł wiedzy? Może ów „kryzys racjonalności” nie jest nowym zjawiskiem, a jedynie staje się dziś – głównie dzięki mediom społecznościowym – bardziej widoczny?

Co o tych problemach mogą nam powiedzieć dzieła filmowe, wizualne, muzyczne i literackie? A może same bywają w nie uwikłane? Czym różni się obecność elementów magicznych w dziełach kultury, kiedy jest ona traktowana przez twórcę z dystansem, a kiedy – na serio?

Magia to także wielki temat kina. Współcześnie rośnie popularność baśni filmowych – przede wszystkim wśród dorosłych. Filmowcy chętnie sięgają po ten gatunek, angażując do swoich produkcji wielkie gwiazdy. Interesują nas różne oblicza fantastyki filmowej: od ekranizacji baśni po kino grozy, w którym obecne są elementy nadprzyrodzone i irracjonalne.

 

TERMIN NADSYŁANIA ARTYKUŁÓW:

Prosimy o przesyłanie propozycji artykułów (główne tezy, poruszane problemy) do 11 września 2016 r.

Termin nadsyłania gotowych artykułów mija 23 października 2016 r.

 

Więcej informacji na temat współpracy można znaleźć w zakładce >>> Dla autorów.

 

Zapraszamy!

  ')}

Dodaj odpowiedź