„Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe” pod redakcją Ewy Ciszewskiej i Mikołaja Góralika
Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe pod redakcją Ewy Ciszewskiej i Mikołaja Góralika to pierwsza, tak wyczerpująca monografia poświęcona temu zagadnieniu. Publikacja ukazała się w ramach serii FILMO!ZNAWCY wydawanej przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego oraz Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi .
Książka ukazuje kontakty filmowe między kinematografiami polską, czeską i słowacką obejmujące współpracę instytucjonalną, historię pojedynczych wspólnych projektów filmowych i telewizyjnych, adaptacje, kwestie edukacji filmowej, czy wizerunku służb specjalnych w filmach na przykładzie „Czerwonego Kapitana” Michala Kollára i „Psów” Władysława Pasikowskiego.
Publikacja odnosi się do lat przedwojennych, okresu socjalistycznego i czasów po 1989 roku. Przeprowadza miłośników kina przez meandry polsko-czeskiej współpracy filmowej w okresie międzywojennym, rozwój współpracy koprodukcji telewizyjnej między Polską a Czechami, czy znaczenie „Braci Karamazow” Petra Zelenki. Nie jest to jednak książka stricte naukowa. Interesujące mogą wydać się reakcje prasy czechosłowackiej na sukcesy Andrzeja Wajdy na przełomie lat 70. i 80. XW wieku, ale również informacje o polsko-słowackiej koprodukcji, do której nigdy nie doszło.
Całość kończy pełen anegdot wywiad z Januszem Majewskim – reżyserem szczególnie związanym z kinematografią czechosłowacką. Autorzy poszczególnych tekstów zwracają uwagę na szersze konteksty polityczne i kulturowe, przez co publikacja ma nie tylko filmoznawczy charakter.
Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, red. Ewa Ciszewska i Mikołaj Góralik, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018
źródło: materiały promocyjne Wydawcy