Zatrucia Izabeli Chamczyk w Krakowie

0
1063

19 marca o godz. 19.00 w hotelu andel’s  Kraków odbędzie się wernisaż wystawy Zatrucia autorstwa Izabeli Chamczyk. Wystawa organizowana jest przez andel’s hotel Kraków oraz firmę Warimpex w ramach cyklu Andels Presents. W trakcie wernisażu odbędzie się także performance artystki.

Wystawę będzie można oglądać w foyer na 1. piętrze hotelu andel’s w Krakowie w dniach: 19.03–12.04.2015.

 

Izabela Chamczyk, "Ze środka", braz procesualny, technika własna, farba magnetyczna, akryl, krystalizacja soli, rdza na płótnie 100x70cm, 2014
Izabela Chamczyk, „Ze środka”, obraz procesualny, technika własna, farba magnetyczna, akryl, krystalizacja soli, rdza na płótnie 100x70cm, 2014

 

Trucizna to substancja, która po dostaniu się do organizmu w odpowiedniej dawce powoduje szereg patologicznych zmian w jego funkcjonowaniu: przez trwałe uszkodzenie, aż po śmierć. Zatrucie jest zatem całym zespołem objawów chorobowych, które manifestują się w ustroju poddanym działaniu szkodliwego środka. Na obrazach Izabeli Chamczyk obserwujemy ten proces w dużym zbliżeniu. Jej prace przypominają kadry wycinane przez okular mikroskopu, pod którym oglądamy malarską tkankę wystawioną na działanie trucizny. Nie dziwią zatem nacieki, chorobowe wykwity, chropowate i łuszczące się powierzchnie. Obrazy Chamczyk przypominają zestaw przekształconych w preparaty wycinków malarskiego ciała, poddawanych skrajnie wyczerpującym eksperymentom w laboratorium bezwzględnego badacza.

Taka praktyka nie jest dla Chamczyk niczym nowym. Podczas zrealizowanej przez artystkę w 2013 roku akcji Wojna dwunastomiesięczna i jej odsłony, jaka miała miejsce w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu, powstał spektakularny cykl Unicestwienie. Zamknięte w skrzynkach z plexi płótna były systematycznie zalewane farbą, a następnie porzucone na pastwę czasu i procesów gnilnych. Powstały – a właściwie nadal powstają – prace rozpięte między niezakończonym procesem twórczym, a fizycznym unicestwieniem obrazu jako obiektu. Dla widzów o mocnych nerwach do zobaczenia w pracowni artystki.

Malarstwo Izabeli Chamczyk niesie ze sobą silny ładunek emocjonalny oraz ślady bezpośredniego użycia tego ładunku. To część bezwzględnie szczerej, niewystudiowanej postawy artystki tak wobec odbiorcy, jak i siebie samej. Dlatego nawet kiedy Chamczyk deklaruje, że nareszcie po prostu maluje oznacza to poruszanie się po ekstremach. Stąd zatrucia. Stąd przekraczanie granic fizycznej wytrzymałości płótna. Lucio Fontana ranił i dziurawił powierzchnie swoich obrazów. Chamczyk na te rany sypie sól, leje strumienie gęstej farby w jaskrawych kolorach. Przez jej prace przepija energia o silnie erotycznym zabarwieniu. Niepohamowana, toksyczna i niszczycielska. Tym bardziej imponująca jest zręczność i dojrzałość artystki, które pozwalają jej zachować równowagę. Naruszanie przez Izabelę Chamczyk granic (od emocjonalnych, przez cielesne, po instytucjonalne) jest konsekwencją przyjętej przez artystkę strategii. Wynika ona z przekonania, że skoro najsilniejszym impulsem popychającym ją do pracy jest intuicja, zaufanie jej to kwestia zachowania spójności wewnętrznej oraz zwykłej uczciwości. Uczciwości, która należy się samej artystce, ale przede wszystkim odbiorcy.

 

Izabela Chamczyk (ur. 1980) – ukończyła malarstwo na Akademii Sztuki Pięknych we Wrocławiu. Malarka-performerka-buntowniczka. Tworzy sztukę procesualną. Pracuje w wielu mediach redefiniując ich granice, angażując przy tym silne, nieraz skrajne emocje. Jednym z takich projektów była zrealizowana przez artystkę w 2013 roku Wojna dwunastomiesięczna. Jej akcja podejmowała zagadnienia miejsca artysty na rynku sztuki i w środowisku instytucji kultury, poszukiwania przestrzeni i uznania dla własnej twórczości oraz bezkompromisowej konfrontacji z odbiorcą. Izabela Chamczyk jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i finalistką prestiżowych konkursów takich jak: 10. konkurs im. E. Gepperta we Wrocławiu, 6. Triennale Młodych w Orońsku czy konkurs Fundacji Vordemberge-Gildewart w MOCAK’u. Ma za sobą wiele wystaw indywidualnych oraz działań zbiorowych, np. w Galerii SCC w Isfahanie (Iran), Galerii Entropia we Wrocławiu, GSW w Opolu, BWA w Zielonej Górze, CSW w Toruniu, Festiwalu w Sokołowsku, ERARTA w Sankt Petersburgu (Rosja). Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach w kraju i za granicą.

www.izabelachamczyk.com

 

 

Wernisaż:  19.03.2015, godz. 19.00, performance artystki: godz. 20.00

hotel andel’s Kraków, ul. Pawia 13

Kuratorka wystawy: Małgorzata Garapich

andelsart.com

https://www.facebook.com/andelsart

 

Izabela Chamczyk, "Ukryte", obraz procesualny, technika własna, 61x46 cm
Izabela Chamczyk, „Ukryte”, obraz procesualny, technika własna, 61×46 cm

 

Andel’s Art to projekt, na który składają się autorskie wystawy sztuki współczesnej artystów, których prace posiadają wysoką wartość artystyczną i intelektualną oraz wpisują się w konwencję hotelu andel’s jako miejsca, w którym sztuka i architektura odgrywają szczególną rolę. Program Andel’s Art rozpoczął się 5 lat temu w hotelu andel’s w Łodzi, a w tej chwili obejmuje już trzy z czterech hoteli sieci andel’s: Łódz, Kraków i Berlin. Wystawy odbywają się w ramach trzech cykli: wystawy zbiorowe w postaci kuratorskiego cyklu Andel’s Quarter oraz wystawy indywidualne: Andel’s PhotoAndel’s Presents. Bogaty program wystaw znaleźć można na stronie http://andelsart.com/kalendarz-2015

 

andel’s Hotel Kraków to pierwszy w Polsce design hotel marki andel’s, której znakiem rozpoznawczym jest nowoczesna architektura oraz oryginalny wystrój wnętrz zaprojektowany przez brytyjski duet Jestico+Whiles: czyste formy, ekspresyjne kolory i dużo światła. Andel’s Hotel Kraków jest laureatem wielu nagród, między innymi otrzymał: 1 miejsce w rankingu TOP hoteli w Polsce (Zoover Awards 2012) oraz nagrodę „Najmodniejszy Hotel w Polsce” (Traveller’s Choice 2012-2013).

W hotelu znajdują się prace uznanych polskich artystów: Iwony Siwek-Front, Leszka Misiaka, Teresy Tuła-Pająk, Jacka Sroki, Małgorzaty Borek, Leszka Bartkiewicza i Sabiny Woźnicy.

W hotelu regularnie odbywają się wystawy. Prezentowane były tu między innymi prace Sabiny Woźnicy, surrealistyczne fotografie Zuzany Lazarovej i przewrotne fotograficzne pejzaże Leszka Górskiego.

Hotele sieci andel’s posiadają ponadto własne kolekcje sztuki. Kolekcja sztuki w andel’s Hotel Łódź liczy już blisko dwieście prac dwudziestu artystów i stale się powiększa. W tej chwili, w ramach stałej ekspozycji, można obejrzeć prace takich artystów, jak: Filip Berendt, Małgorzata Borek, Buczkowska&Dzienis, Mikołaj Długosz, Grzegorz Drozd, Maurycy Gomulicki, Gregor Eldarb, Magda Hueckel, Maciej Kurak, Dominik Lejman, Joanna Małecka, Rafał Milach, Tomasz Partyka, Klaus Richter, Iwo Rutkiewicz, Ula Tarasiewicz, Mariusz Waras (m- city). W berlińskiej kolekcji hotelu andel’s znajdziemy między innymi prace Dominika Lejmana i Rivki Rinn, a w krakowskiej: Iwony Siwek-Front, Leszka Misiaka, Teresy Tuła-Pająk, Jacka Sroki, Małgorzaty Borek, Leszka Bartkiewicza i Sabiny Woźnicy.

 

Warimpex Finanz-und Beteiligungs AG to spółka inwestycyjno-deweloperska z siedzibą w Wiedniu, notowana na giełdach w Wiedniu i w Warszawie (WXF). Jako jeden z największych inwestorów na rynku hotelarskim w Europie Środkowej i Wschodniej Warimpex jest obecnie właścicielem, współwłaścicielem lub dzierżawcą 21 hoteli biznesowych i luksusowych o łącznej liczbie ponad 5 000 pokoi oraz pięciu budynków komercyjnych i biurowych o łącznej powierzchni użytkowej ok. 32 000 m². W ciągu ostatnich 25 lat Warimpex zrealizował projekty rozwojowe w sektorze nieruchomości o łącznej wartości ponad 1 mld EUR. Jednoznaczna koncentracja na jakości i długotrwałości stwarza Warimpexowi duży potencjał wzrostu także na przyszłość. Do najbardziej spektakularnych nieruchomości Warimpexu należą Hotel InterContinental w Warszawie, hotele andel’s w Łodzi, Berlinie i Krakowie oraz hotele marki angelo w Pradze, Monachium, Pilźnie, Bukareszcie i Jekaterynburgu.

Dodaj odpowiedź

Więcej aktualności