Temat numeru 3/2019: MĘSKOŚĆ

Gdy wydaje się, że potrafimy powiedzieć naprawdę wiele o podziałach płciowych – zarówno biologicznych, jak i kulturowych; gdy myślimy, że choć częściowo udało nam się przepracować kwestie związane z feminizmem; gdy zaczynamy rozumieć złożoność definicji kobiety, okazuje się, że wciąż pozostaje temat, nad którym nie pochyliliśmy się z wystarczającym zainteresowaniem. Jest nim męskość, a także wszystkie towarzyszące jej (sic!) atrybuty. Skąd bowiem bierze się społeczna irytacja reklamą marki Gillette, która przeciwstawia się wzorcom tzw. toksycznej męskości? Jakie jest podłoże podnoszonych co jakiś czas głosów o „odwrocie męskości” czy o męskim zniewieścieniu? Czy rzeczywiście w dekonstruowaniu kanonów zapomnieliśmy przyjrzeć się temu, jak tworzona jest kategoria mężczyzny? Rosnące zainteresowanie kulturowym wizerunkiem męskości skłania również nas do poświęcenia numeru „Fragile” sposobom konstruowania i dekonstruowania tej kategorii. Jaki jej typ został utrwalony w popkulturze? Czy wolimy dziś filmy z Sylvestrem Stallone, Ryanem Goslingiem czy Adamem Driverem? Jak o męskości opowiada literatura – dawna i współczesna? Jakie są społeczne normy praktykowania męskości? Czy rosnąca w sztuce obecność refleksji kobiecej oraz feministycznej przybliża, czy oddala nas od rozumienia męskości? Przede wszystkim zaś chcemy zapytać, czym męskość jest, a czym nie jest – jak ją definiować, jak się nią posługiwać, a także jak nie uczynić z niej prostej etykietki, której użycie może okazać się krzywdzące.

Prowadzenie: Miłosz Markiewicz

Nabór tekstów do 5 maja 2019

///////////////////////////////////

Więcej>>

Napisz komentarz


+ siedem = 14