Koncert JOANNY LEWANDOWSKIEJ – „Mężczyźni mojego życia: Marek G. z Krakowa”

0
885

Koncert „Marek G. z Krakowa” jest wydarzeniem premierowym dużego projektu pod nazwą „Mężczyźni mojego życia”, który obejmuje cykl koncertów złożonych z utworów wybitnych twórców polskiej piosenki (oprócz Marka Grechuty, także Jana Wołka, Andrzeja Poniedzielskiego, Jonasza Kofty, Jacka Kaczmarskiego). Każdy z koncertów premierowych poprzedzony będzie wydaniem płyty z piosenkami poszczególnych artystów.

Joanna Lewandowska opowieść o „mężczyznach swojego życia” rozpoczyna od tego najbliższego jej sercu – od Marka Grechuty. Spotkała go za kulisami Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, który wówczas wygrała. Kilka dni po Jego śmierci została pierwszą laureatką stypendium Jego imienia. Dzięki tej nagrodzie mogła wydać swoją debiutancką płytę. Marek G.,Czarodziej z Krakowa, to Dobry Duch Joanny.

Od początku swojej kilkunastoletniej przygody ze sceną, Joanna Lewandowska zachwyca publiczność niezwykłą umiejętnością„podkradania” piosenek. Choć nie były pisane z myślą o niej, gdy wykonuje je na scenie, stają się utworami„szytymi na miarę”–tak jest i w tym przypadku. Świeżości wykonaniom dodają również nowe, ciekawe – pozostające jednak w stylistyce muzycznej Grechuty – aranżacje utworów, autorstwa pianisty i kompozytora Michała Zawadzkiego. Niezwykłe bogactwo barw i dźwięków zapisanych na płycie „Mężczyźni mojego życia: Marek G. z Krakowa” jest niewątpliwą zasługą wspaniałych muzyków, do których artystka również ma szczęście. Na scenie towarzyszą jej Grzech Piotrowski (saksofony), Robert Siwak (perkusjonalia), Sebastian Wypych (kontrabas) oraz Michał Zawadzki (fortepian).

Na koncercie premierowym usłyszymy te najbardziej znane utwory Marka Grechuty, jak „Świecie nasz”, „Ocalić od zapomnienia” czy „Pomarańcze i mandarynki”, ale i te znane nieco mniej (m.in. „Kraków” „Miłość”).
Znajdzie się także miejsce dla piosenek pisanych z myślą o dzieciach(„Śpij, bajki śnij”). Joanna Lewandowska, podtrzymuje pamięć o wielkich twórcach polskiej kultury i przypomina, że dzięki swoim niezwykłym tekstom stali się w jakiś sposób ważni dla każdego z nas.

Miejsce: Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie,
ul. Św. Tomasza 43
Bilety: 40 zł, do nabycia w Śródmiejskim Ośrodku Kultury, ul. Mikołajska 2 lub elektronicznie: bserwatka@lamelli.com.pl

Zapraszamy!

 

 

Joanna Lewandowska

 

Ukończyła szkołę muzyczną II stopnia w klasie fortepianu. Dalsza Jej edukacja muzyczna przebiegała już na deskach teatralnych. Szkołę aktorstwa dała jej pięcioletnia praca w musicalu „Metro”. Występowała w nim jako wokalistka i tancerka, grając pierwszoplanowe role.

Joanna to artystka utalentowana i wszechstronna, odnajduje się w rocku, bluesie, jazzie, ale zdecydowanie najbliższy jest jej nurt tzw. poezji śpiewanej i piosenki aktorskiej. Niezwykła muzykalność i ekspresja głosu sprawiają, że z każdym dźwiękiem porywa słuchacza do niezwykłego świata piosenki.

Jesienią 2006 r., pod uważnym okiem producenta Grzecha Piotrowskiego, wydała płytę pt. „Najwcześniej później”, której premiera odbyła się w Krakowie podczas 42. Studenckiego Festiwalu Piosenki. Znalazły się na niej wiersze Krzysztofa Cezarego Buszmana, do których muzykę napisali m.in: Grzech Piotrowski, Zbigniew Łapiński, Włodzimierz Korcz, Włodzimierz Nahorny, Janusz Grzywacz, Jerzy Satanowski i Joanna Lewandowska-Zbudniewek.

W 2009 r. ukazała się kolejna, tym razem koncertowa, płyta Joanny pt. „Moje podwórko”, nagrana w Teatrze Polonia w Warszawie. Produkcją zajął się wybitny polski kompozytor filmowy i teatralny Jerzy Satanowski. Dwa lata później światło dzienne ujrzał album „Osiecka Norway”, owoc polsko-norweskiej współpracy pod szyldem „Karuzela Group”, który dzięki Grantom Norweskim zrealizowała Fundacja Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej.

Współpraca z Marcinem Styczniem przyniosła kolejną płytę. „Golgota Jasnogórska” (2013) to muzyczne spojrzenie na niezwykły poemat pasyjny Ernesta Brylla, inspirowany cyklem obrazów Jerzego Dudy-Gracza, pod tym samym tytułem. Rok 2014 to trzeci solowy album Joanny Lewandowskiej – „Taka iTaka”, płyta podsumowująca ostatnie lata dorobku artystycznego wokalistki. To spotkanie z utworami gigantów polskiej piosenki, a także z młodymi, zdolnymi autorami i kompozytorami jutra (Julia Miller, Anna Wandtke).

Od czasu debiutu w musicalu Joanna brała udział w koncertach charytatywnych, festiwalach, rejestracjach telewizyjnych wydarzeń muzycznych. Wielokrotnie śpiewała na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, Gdańskim Festiwalu Gwiazd, koncertach Fundacji Anny Dymnej.

 

 Grzech Piotrowski (saksofony)

 

 

 

Kompozytor, saksofonista, producent muzyczny, aranżer. Artysta balansujący na krawędzi muzyki filmowej, klasycznej, jazzu, etno, roots, otwartej improwizacji. Ukończył Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej  Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie saksofonu.

Twórca projektu World Orchestry, właściciel Alchemik Records oraz sieci koncertowej Jazz in Poland. Nominowany trzykrotnie do nagrody Fryderyka (2012, 2013) oraz nagrody Mateusz 2012 (Program Trzeci PR). Zdobywca  Grand Prix na Hoeilaart Jazz Festival w Belgii w 1998 roku, Grand Prix na festiwalu Dwa Teatry w Sopocie za muzykę do spektaklu „Saksofon Basowy” Josef Skvoreckiego oraz pierwszych miejsc na festiwalach Jazz Nad Odrą, Pomorska Jesień Jazzowa, Jazz Juniors. W swojej karierze założył zespoły: World Orchestra, Alchemik, Oxen, Dekonstrukcja Jazzu, Freedom Nation, Head Up.

Artyści, z którymi współpracuje to m.in.: Theodosii Spassov, Ruth Wilhelmine Meyer, Bulgarian Voices Angelite, Karen Edwards, Arild Andersen, Jon Christensen, Eivind Aarset, Terje Isungset, Sainkho Namtchylak, Liz Rosa, Sadia Youssouf, Espen Leite, Lars Andres Haug, Akku5, Vladiswar Nadishana, Azat Bikchurin, Bram Stadhouders, Rahul Pophali, Siergiej Starostin, Taisia Krasnopevtseva, Atom String Quartet, Wu Wei, Sinikka Langeland, Marcel Comendant, Jeno Lisztes, Sebastian Karpiel Bułecka, Michał Barański, Robert Luty, Sebastian Wypych, Marcin Wasilewski, Rafał Sarnecki, Wiesław Pieregorólka, Big Collective Band.

Odpowiada za produkcję artystyczną albumu „Mężczyźni mojego życia. Marek G. z Krakowa”.

 

 

Robert Siwak (instrumenty perkusyjne)

 

 

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof.  Edwarda Iwickiego. Od 1990 roku specjalizuje się w grze na arabskich i  perskich instrumentach perkusyjnych. Koncertował w większości krajów europejskich, a także w Azji i Afryce. Nagrał ponad 20 płyt dla wytwórni polskich i
zagranicznych.

Jest członkiem kilkunastu formacji muzycznych (od muzyki dawnej, poprzez folk, etno-jazz i rock, do muzyki współczesnej). Skomponował muzykę do przedstawień teatralnych „Sytuacje rodzinne” (Teatr w Opolu) i „Alina na Zachód” (Teatr Dramatyczny w Warszawie). Wykłada przedmiot „Średniowieczne i renesansowe instrumenty perkusyjne” na Akademii Muzycznej w Poznaniu.  Od 10 lat współpracuje z Michałem Lorencem („Poznań 56”, „Bandyta”, „Zabić Sekala”, „Złoto Dezerterów”, „Przedwiośnie”, serial „Glina”, cykl Teatru TV „Święta Polskie”) oraz z innymi kompozytorami muzyki filmowej i teatralnej  m.in. z Janem A. P. Kaczmarkiem („Boże Skrawki”, „Quo Vadis”), Jerzym  Satanowskim („Boża Podszewka”), Pawłem Mykietynem („Ono”), Krzesimirem  Dębskim („Stara Baśń”).

 

Sebastian Wypych (kontrabas)

 

 

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego). Pobierał również nauki u Lee Mesha – kontrabasisty Metropolitan Opera New York. Stypendysta IV Edycji Programu  „Młoda Polska” Ministra Kultury  i Dziedzictwa Narodowego RP za  niezwykłe osiągnięcia artystyczne (2006-2007).

Jako muzyk kameralista współpracuje z wieloma zespołami oraz orkiestrami w kraju i za granicą – między innymi z Orkiestrą Kameralną Wratislavia Jana Staniendy, Concerto Avenna Andrzeja Mysińskiego, Sinfonia Varsovia, czy Sinfonietta Cracovia. Jako solista koncertował z orkiestrami: Concerto Avenna, Mała Filharmonia, Sinfonietta Cracovia, The New Art Ensemble, Vladymirska Orkiestra Kameralna; występował też z tak znakomitymi artystami jak: Robert Kabara, Tytus Wojnowicz, Piotr Stefaniak, Roby Lakatos czy Dmitrij Sitkowiecki. Jest współzałożycielem zespołów: KAMELEON (współpraca z wieloma  czołowymi, polskimi aktorami i teatrami), Tangata Quintet (muzyka tangowa – szczególnie twórczość Astora  Piazzolli), a także zespołu Machina del Tango. Eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną oraz wieloma stylami  sztuki muzycznej.

 

Michał Zawadzki (fortepian)

 

 

Pianista, kompozytor piosenek, okazjonalnie aranżer. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina).

Przygodę z tzw. piosenką artystyczną rozpoczął w drugiej połowie 2006 roku (pierwsze kompozycje do tekstów Karoliny Słyk). Do niedawna wykładowca na UMFC w Warszawie. Obecnie współpracuje z solistami:  Agatą Grześkiewicz (recitale „Sama sobie napiszę tę rolę” i „Na chwilę przed odlotem”) i Mateuszem Bierytem („Od B do Z, czyli subiektywny elementarz piosenki”), Novą Sceną Teatru ROMA oraz Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Od 2011 kierownik muzyczny Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Wokalistów „Debiuty” we Wrocławiu. Na swoim koncie ma także współpracę z szeregiem młodych wokalistów z całego kraju, w ramach m. in. Studenckiego Festiwalu Piosenki (2007, 2009-11), Turnieju Śpiewających Poezję „Łaźnia” (2009, 2011) czy Festiwalu Piosenki Artystycznej „Poetycka Dolina” (2009-11). Bywa połączeniem szperacza i stratega – wynajduje mało znane lub nieco zapomniane utwory, by następnie dopasować je do znanych sobie wykonawców. Lubi twórcze, odważne i oryginalne podejście do piosenek.

 

Dodaj odpowiedź