Mistyfikacje – wystawa

0
905

Kultura wizualna nas oszukuje, mami, wprowadza w błąd i mąci w głowie. Współcześnie już trudno o metafizyczne uniesienie na widok dzieła, które miałoby zawierać prawdę właśnie nam objawioną, ale jakże łatwo o bezkrytyczne zawierzenie temu, co widzialne i przedstawialne. Wizerunki acheiropoietos(nie ręką ludzką zrobione) zakładały możliwość udziału boskiej siły w stworzeniu obrazu, dzięki czemu w ten sposób powstałe stawały się nosicielami prawdy o materii świata. Czy dziś obrazy nas otaczające zapośredniczają prawdę, kłamstwo, a może nic z tych rzeczy? Zdaje się, że współczesny odbiorca utracił zdolność dostrzegania tego, co zawierają obrazy, bo te zbyt często udawały, że nie mówią nic o rzeczywistości, że tej nie ma, a jest tylko jej symulacja.

 

Człowiek powodowany strachem i wygórowanym mniemaniem o sobie zaakceptuje największe idiotyzmy. Nauka uświadamia nam coraz bardziej słabość naszego umysłu, a raczej, że to, co jest jego siłą, czyli umiejętność dopowiadania obrazów, radzenia sobie z dysonansem poznawczym, sprawia, że w pewien sposób sami siebie oszukujemy, nie wiedząc o tym. Nawet, gdy staniemy się ekspertami od dostrzegania manipulacji, po przeczytaniu podręczników z zakresu psychologii, nie nabędziemy stuprocentowej odporności na mistyfikację.

 

Artyści: Bartek Buczek, Kuratorki & Co, Malwina Mielniczuk, Piotr Kachny

Kuratorka wystawy: Agnieszka Kwiecień

 

Bartek Buczek, Mleko

wernisaż: 14 czerwca 2012, godz. 18

Wernisażowi towarzyszy spotkanie PRZEBIERANKI W ŻYCIU I SZTUCE poświęcone tematowi aktualnego numeru pisma kulturalnego „Fragile”. Goście: Anna Nacher, Joanna Jakubik, Katarzyna Trzeciak, Magdalena Stoch i Redakcja Fragile.

 

wystawa czynna do 30 lipca

 

od poniedziałku do piątku, w godz.: 11–17

lub po wcześniejszym umówieniu się

 

Galeria Lamelli, Czytelnia Fragile, 31-027 Kraków, ul. Mikołajska 2, II piętro

12 422 19 55 (19), www.galeria.lamelli.com.pl, www.fragile.net.pl, galeria@lamelli.com.pl

 

 

Wystawa pod patronatem pisma kulturalnego „Fragile”.

 

 

Widok wystawy

 

Bartek Buczek (1987) jest absolwentem katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, malarzem, bukinistą, ex członkiem grupy artystycznej Ośmiornica.

 

 

Kuratorki to grupa artystyczna tworzona przez artystki-kuratorki, absolwentki Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego. Od 2009 roku w składzie: Marysia Bitka, Ela Gądek, Malwina Mielniczuk, Basia Sztybel i Aga Urbanek. Zajmują się organizowaniem (sobie) wystaw, realizowaniem projektów oraz różnorodnymi działaniami artystycznymi. Nazwa grupy powstała z zabawy lingwistycznej ze słowem kura, jest też reakcją na sytuacje mające miejsce w światku sztuki. Ich projekt kuratorski Luksusowe kury został włączony w program Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Inspiracje/Glamour w 2010 roku. Kuratorki dostrzeżone zostały również podczas festiwalu FAMA w 2010 roku, gdzie wyróżniono je Tytułem Honorowego Laureata. Od tego czasu działają jako Kuratorki & Co razem z Iloną Barszcz i Anią Gądek. Kuratorki & Co stawiają na zabawę. Ich działania artystyczne najczęściej przyjmują formę performance’u, happeningu, interwencji i skierowane są na interakcję. Najbardziej inspiruje je rzeczywistość, którą komentują w lekki i zabawny sposób, dotykając jednak kwestii niezwykle istotnych, takich jak komercjalizacja sztuki, mechanizmy rządzące nowoczesną sztuką, rola artysty.

 

 

Malwina Mielniczuk określa siebie jako skrzyżowanie Śpiącej Królewny z Rolling Stonesami. Na co dzień rysuje po wszystkim, maluje, projektuje. Jest absolwentką Edukacji Artystycznej na Uniwersytecie Opolskim (dyplom w 2010 roku). Pisze o sobie: jako mała dziewczynka zostałam wtajemniczona w technikę wyszywania wszelakiego przez mamę, która uważała, że dobrze wychowane młode damy muszą znać tę umiejętność. Przez lata ku radości rodziny haftowałam więc ładne makatki… Nagle, pod wpływem Guns N’ Roses, Nirvany i im podobnych, przeszłam na „ciemną stronę mocy”. Wyrzuciłam ze swojej palety kolory, pozostawiając jedynie czerń. Od tej pory moje wyszywanki charakteryzują się wyrazistym konturem, surową formą, często ironicznym komentarzem do rzeczywistości.

 

 

Piotr Kachny (1978) ukończył studia na UAM w Poznaniu na kierunku EASP (dyplom z malarstwa) oraz National College of Art and Design (Dublin). Intensywnie maluje i wykonuje fotomontaże. Gra na instrumentach perkusyjnych. Sporo podróżuje. W ramach działań artystycznych analizuje to, co w człowieku zmysłowe, a z czym stracił kontakt na skutek oddziaływania kultury, związanych z nią konwenansów oraz edukacji, bada postawy i wzorce zachowań społecznych.

 

 

Dodaj odpowiedź