Tango na scenie krakowskiej Filharmonii

0
966

KONCERT  SPECJALNY

31 stycznia 2015 r. (sobota), godz. 18.00
Sala koncertowa Filharmonii

Wykonawcy:

TANGO BRIDGE:
Piotr Kopietz – bandoneon
Paweł Wajrak – skrzypce
Michał Nagy – gitara
Jacek Bylica – fortepian
Szymon Frankowski – kontrabas

Susanne Opitz, Rafael Busch (Berlin) – tancerze

 

Materiały organizatora; fot. I. Michocka

 

W  programie:

Matos Rodriguez – La Cumparsita (arr. Daniel Binelli)
Angel Villoldo – El Choclo (arr. Daniel Binelli)
Grzegorz Frankowski – Perro y gato

Astor Piazzolla:
La Muerte del Angel, Invierno Porteño
Jeanne y Paul, Oblivion
Fracanapa, Concierto para quinteto
Michelangelo 70, Otoño Porteño
Milonga del Ange, Escualo
Adios Nonino

Zanim tango stało się samodzielnym gatunkiem muzycznym, stanowiło akompaniament do tańca. Jako pierwszy improwizacyjny taniec (bez ustalonych sekwencji kroków) tango doskonale oddaje emocjonalny charakter muzyki, nostalgię i melancholię. Współcześnie, poza tradycyjnymi nurtami tanga (salon i milongero), rozwinął się styl tango nuevo. Jest to układ choreograficzny oparty na strukturach tanecznych tanga klasycznego, lecz wykorzystujący dynamikę ruchu i dużą niezależność partnerów. Takie tango zaprezentowane zostanie na sobotnim koncercie w Filharmonii Krakowskiej (31 stycznia o godz. 18.00), podczas którego wystąpi wyśmienity zespół Tango Bridge oraz para tancerzy Susanne Opitz i Rafael Busch z Berlina.

Tango nuevo to nazwa stylu muzycznego stworzonego przez uznanego już na całym świecie kompozytora argentyńskiego – Astora Piazzollę (1921–1992). Ten mistrz bandoneonu, do końca życia zmagający się z konserwatywnymi przeciwnikami proponowanych zmian, wyprowadził tango z argentyńskich tawern i lokali o niskiej reputacji na sale koncertowe całego świata. Dzisiaj jego muzykę grają zarówno wybitni soliści, znane orkiestry i zespoły kameralne, jak i studenci uczelni muzycznych.

Oprócz utworów Astora Piazzolli, w sobotę w Filharmonii zaprezentowane zostaną dwa utwory reprezentacyjne dla wcześniejszego, klasycznego stylu tanga: El Choclo Angela Villoldo (1861–1919) i La Cumparsita Matosa Rodrigueza (1897–1948). Obydwa napisane przez nikomu wówczas nie znanych młodych kompozytorów, którzy dzięki tym miniaturom muzycznym zyskali sławę na całym świecie. W programie nie zabraknie także akcentu polskiego. Tango w Polsce rozwijało się od 1913 roku, kiedy to zawitało do Europy. Największy jego rozkwit przypada na lata dwudzieste i trzydzieste. Współcześnie komponowane tanga daleko odchodzą od ich pierwowzorów klasycznych i dowodzą faktu, że tango, jak każdy styl, podlega ewolucji i przejmuje wpływy innych gatunków muzyki. Przykładem niech będzie prezentowany w programie utwór Grzegorza Frankowskiego (*1965), Perro y Gato.

Cena biletów: 40 zł
Kasa biletowa jest czynna od wtorku do piątku w godz.: 10:00-14:00, 15:00-19:00
Rezerwacja: widownia@filharmonia.krakow.pl, tel. +48 12 429 13 45

Dodaj odpowiedź