Komputer jako narzędzie kontrkultury. Strategie cyfrowej humanistyki według Nicka Montforta

0
96

Serdecznie zapraszamy na wykład dr. Mariusza Pisarskiego pt. „Komputer jako narzędzie kontrkultury. Strategie cyfrowej humanistyki według Nicka Montforta”, który odbędzie się 3 października o godzinie 11.00 w Kawiarni Czuły Barbarzyńca (ul. Powiśle 11).

 

Wykład dr. Pisarskiego to już drugie spotkanie, prezentujące gości konferencji naukowej „Writing Literature, Reading Society. Power, Politics, and Economy in Contemporary Literary Production”, która odbędzie się w dniach 28-29 października w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie, ul. Rajska 1.

 

Literackie maszyny Nicka Montforta: generatory fabuł i poetyckich metafor, proceduralne gry językowe i podobne do wirusów wtyczki, podmieniające lub wymazujące powszechnie dostępne treści w sieci, podważają literackość literatury, a poprzez ukazanie jej automatyzmów i arbitralności – romantyczny transcendentalizm narosły wokół dzieła i autora. Czyniąc to kwestionują jednocześnie „bezduszność” komputerów, wydobywają za ich pomocą nie dające się przewidzieć uniezwyklenia i pomnażają w nieskończoność potencjał fabulacyjny swoich algorytmów.

W wykładzie poświęconym autorskiej, badawczej i kuratorskiej działalności Nicka Montforta oraz założonego przez niego laboratorium Trope Tank na MIT zajmę się prezentacją głównych form sprzeciwu wobec mainstreamowo pojmowanej „cyfrowej humanistyki”, „cyfrowego stylu życia”, badawczo jałowej fascynacji wysokobudżetowymi produkcjami z obszaru gier wideo i wobec modnego, cyfrowego zwrotu na rynku książki naukowej i literatury pięknej. Ta specyficzna, jak ją nazywam, „kontrkulturowa” strategia badawcza i autorska wynika z wyjątkowej pozycji zajmowanej przez Montfrota. Znajduje się ona na przecięciu informatyki i humanistyki, praktyk neo-awangardowych w duchu OULIPO i ALAMO oraz niszowej, niezależnej kultury cyfrowej (interaktywna fikcja, indie games, demoscena). Dzięki takiemu położeniu Montfort jest w stanie skutecznie kwestionować instytucjonalne status quo literatury, demontować zastane definicje literackości, poszerzać rozumienie języka a przede wszystkim – dzięki licznym projektom kolaboracyjnym i darmowej dystrybucji gotowych algorytmów literackich – skutecznie burzyć dwudziestowieczne zależności między autorem, dziełem a odbiorcą, zachęcając wszystkich, z których czyni się konsumentów cyfrowej kultury, by zamienili się w jej producentów.

 

Nick Montfort, profesor MIT, poeta, kurator, teoretyk mediów cyfrowych. Jego badawcze zainteresowania sytuują się na skrzyżowaniu informatyki i praktyk literackich. Jest autorem i programistą interaktywnych fikcji, generatorów poezji i innych „maszyn” literackich oraz m.in książek Twisty Little Passages: An Approach to Interactive Fiction (2009), Racing the Beam: The Atari Video Computer System 2005; redaktor antologii New Media Reader (2005). Nick regularnie bloguje na temat mediów cyfrowych, pisze wiersze o niecodziennych postaci i tworzy wiele wspólnych literackich projektów z innymi pisarzami/programistami.

 

Cykl spotkań, jak i sama konferencja, są częścią projektu „Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu” nr 2011/01/D/HS2/05129 finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki, realizowanego przez Korporację Ha!art.

Dodaj odpowiedź